Heruitgave Selectie Ridderkerk uit

Op vrijdagmiddag 18 oktober 2019 werd het eerste boek van de heruitgave van Selectie Ridderkerk overhandigd door de Ridderkerkse historicus Dick de Winter aan loco-burgemeester Peter Meij.

De oorspronkelijke boeken van schrijver Jan van der Es (1910 – 1993), die vanaf 1972 waren uitgegeven als Selectie Ridderkerk waren al enige jaren volledig uitverkocht. Maar nu is er een heruitgave van dit boek, dat destijds in verschillende delen verscheen, maar nu als 1 compleet nieuw boek is gebundeld.

,,Het is een geweldig werk geweest om alle oude tekst te voorzien van toelichtingen waar dat nodig was. Ook zijn enkele foutjes eruit gehaald en aanpassingen gedaan. Zo is nu een indeling per wijk gemaakt over de hele periode en niet per deel. Ook zijn alle foto’s van toen opnieuw gescand en verbeterd waar mogelijk en waar het niet het geval was voorzien van een onderschrift. Het oude gemeentehuis, dat is afgebeeld op de voorzijde, is origineel natuurlijk een zwart wit foto, maar door de vormgeefster van het boek Jennifer Sanders helemaal aangepast. Zo zie je de luiken in het kleur en daardoor is het een compleet nieuw en geweldig mooi boek geworden’’, vertelt Dick de Winter.

,,Ik vind het bijzonder om hier voor het eerst als loco-burgemeester te zijn. Burgemeester Attema had hier ook graag willen zijn, maar een ingelaste BAR-vergadering maakte dat ze er niet bij kan zijn’’, verontschuldigde hij de afwezige burgemeester. Ook vond hij het sowieso bijzonder om dit bijzondere boek van zijn oude buurman en uitgever Kees Sanders in ontvangst te mogen nemen. Ook had de loco-burgemeester nog een verrassing voor Marten Douma, voorzitter van Stichting Oud Ridderkerk, want de gemeente betaald de kosten voor het digitaliseren van het complete foto-archief van de gemeente Ridderkerk, dat in Rotterdam ligt opgeslagen.

De heruitgave van Selectie Ridderkerk is verkrijgbaar in de Oudheidkamer en bij Boekhandel De Ridderhof voor € 25,-.

Foto’s Roelie ’t Jong