Het boek, het mooiste vervoermiddel

Lezen Oké, Het Ridderkerkse leesbevorderingsproject, hield vorige week woensdag in De Burcht een ‘inspiratieavond’ in het kader van de Kinderboekenweek. Leerkrachten uit het basisonderwijs konden meedoen aan allerlei workshops. Daarin konden de docenten ideeën opdoen voor leuke leesactiviteiten in hun eigen groep.

Wethouder Laurens Franzen opende de avond. Hij haakte aan bij het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar, Reis mee! Vervoermiddelen staan centraal. “De auto, de trein, het vliegtuig, de ruimtecapsule, de Kuifje-duikboot of gewoon de fiets. Ze brengen ons op allerlei plekken. Dichtbij of heel ver weg. En dat vinden we fijn, want mensen reizen graag. Vanavond, hier in Ridderkerk, gaat het over het mooiste vervoermiddel dat er is: het boek. Met een boek kun je overal komen. Van een rondje op de al dan niet elektrische step in de buurt tot aan een ruimtereis door het heelal. En het mooiste is: je kunt de reis elk moment onderbreken. En weer verder reizen als je daar zin in hebt.”

Lezen voor de toekomst

De wethouder sprak de wens uit, dat veel kinderen dat mooie vervoermiddel, het boek, leren ontdekken. “En dat ze lezen leuk gaan vinden. Lezen, het leren lezen: hoe belangrijk is dat voor je toekomst en je kansen in onze samenleving. Dat geldt voor iedereen.”

Tussen 30 september en 11 oktober zijn er voor het basisonderwijs op scholen en in de Hofzaal in het gemeentehuis allerlei voorstellingen voor kinderen, die ook in het teken staan van het lezen en de Kinderboekenweek.

Foto: Gemeente Ridderkerk