Het gemak van RET buurtbus lijn 609

Sinds kort rijdt RET buurtbus lijn 609 weer 6 dagen per week tussen Slikkerveer, het centrum van Ridderkerk, Rijsoord naar Barendrecht station. Met name de bewoners bij de Schans kunnen prima profiteren van deze eenvoudige openbaar vervoer verbinding. Maar zij niet alleen.

De RET buurtbus lijn 609 vertrekt zes dagen per week vanaf het parkeerterrein bij paviljoen Struis naar Ridderkerk, Rijsoord en Barendrecht. Vanaf 07.27 uur (op zaterdag 09.27 uur) vertrekt de bus ieder uur tot 17.27 uur (op zaterdag 16.27 uur). Deze bus rijdt onder andere via het Dillenburgplein, overstap mogelijkheden op de lijnen 140 en 144 naar Rotterdam, naar het centrum van Ridderkerk waar ook tal van mogelijkheden zijn voor een overstap op andere buslijnen. In het centrum zijn net als op het Dillenburgplein tal van winkels voor dagelijkse boodschappen. Onderweg kan ook nog op de Sportlaan overgestapt worden op de bussen die via de Rotterdamseweg rijden.

Maar de bus rijdt verder. Via de kern van Rijsoord en het industrieterrein Nieuw Reyerwaard komt de bus binnen 25 minuten (15 minuten vanaf Ridderkerk centrum) aan op het station van Barendrecht. Hier is een eenvoudige overstap op de treinen van de NS. Op het busstation kan ook worden overgestapt op bussen naar andere delen van Barendrecht. Vanaf 08.00 uur (op zaterdag vanaf 10.00 uur) rijdt de bus dezelfde weg weer terug. Hij passeert hier om kwart over het hele uur het centrum op weg naar eindhalte De Schans.

Naast lijn 609 is er tussen Ridderkerk West, Ridderkerk Centrum, Rijsoord, Barendrecht station nog een busverbinding naar het centrum van Barendrecht. Lijn 608 zorgt ervoor dat er 6 dagen per week een half uur dienst ontstaat tussen het centrum van Ridderkerk via Rijsoord naar Barendrecht.

Op deze lijnen is, net als in al het andere openbaar vervoer, het gebruik van de OV vervoersbewijzen noodzakelijk. Losse kaartjes zijn, met pinbetaling, ook verkrijgbaar in de bus. Ook is natuurlijk het gebruik van een mondkapje voorlopig verplicht. De bussen worden bestuurd door vrijwilligers in opdracht van de gemeente Ridderkerk en maken deel uit het reguliere openbaar vervoer binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.