Historisch bankje op nieuwe plek centrum Ridderkerk

Het vijfhoekige stenen bankje staat op z’n nieuwe plek: op de hoek van der Kerksingel en de Sint Jorisstraat. Gisteren werd het bankje officieel in gebruik genomen door wethouder Peter Meij, raadslid Jeroen van Neuren van Partij 18PLUS en Kelvin Wilson, archeologisch illustrator. De laatste twee hebben zich bijzonder ingespannen voor de verhuizing van het het bankje van de Dr. Schaepmanstraat (bij de brandweer) naar de nieuwe plek. Kelvin opperde zijn ideeën al in 2017. Ook de Oudheidkamer was hierbij betrokken. In 2020 kregen de verhuisplannen een extra zetje door een motie die door de gemeenteraad werd aangenomen,

Het bankje werd in 1923 geschonken door de Ridderkerkse ondernemer A. Pot, ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. Naast het bankje schonk de industrieel ook een ‘vrijheidsboom’. Bank en boom stonden oorspronkelijk op het zogenoemde ‘Groentje’, bovenaan bij nu Ringdijk 1. De vijf hoeken van het bankje dragen de namen van de vijf Ridderkerkse wijken van destijds: Bolnes, Slikkerveer, Rijsoord, Oostendam en Ridderkerk. Door allerlei ruimtelijke ontwikkelingen verhuisde het bankje via de Schepenstraat naar de Dr. Schaepmanstraat. De boom die op de nieuwe plek het hart vormt van het bankje – een treuriep – stond er al.

Voor de verhuizing is het bankje gerepareerd en gerestaureerd. De houten zitting is hersteld en opnieuw geschilderd. De stenen rugleuning is schoon gemaakt.

Bij het bankje komt nog een informatiepaneel waarop de geschiedenis van dit bijzondere straatmeubilair wordt verteld. Dat wordt volgend jaar onthuld, als het bankje precies honderd jaar oud is.