‘Hoe sta jij ervoor’: financiële problemen samen opsporen

Stichting Samen Redzaam hield donderdag 23 juni haar tweede netwerkwerkbijeenkomst van ‘Hoe sta jij ervoor’.

‘Hoe sta jij ervoor’ is een initiatief van Stichting Samen Redzaam en gemeente Ridderkerk. Het is een bewustwordingscampagne om inwoners alert te maken op hun financiële situatie. Een simpele online zelftest geeft mensen op een laagdrempelige manier inzicht in hun financiën.

Om de zelftest bij zoveel mogelijk inwoners onder de aandacht te brengen, brengt Stichting Samen Redzaam maatschappelijke partners samen. Door samen op te trekken, hopen ze vaker en in een vroeger stadium financiële problemen op te sporen. Tijdens de tweede netwerkbijeenkomst wisselden de deelnemers ideeën uit over hoe ze inwoners kunnen helpen.

Vroeg signaleren

Martin Verhoeve, coördinator van SchuldHulpMaatje: “Er zijn meer problemen achter de voordeur dan de schuldhulpverlening nu ziet. Terwijl veel problemen voorkomen kunnen worden als er op tijd aan de bel wordt getrokken. We hebben alle partners nodig die bij inwoners achter de voordeur komen. Zij kunnen signalen opvangen en hen op de zelftest wijzen.”

Wethouder Edward Piena is enthousiast over de samenwerking: “Ik vind het mooi om te zien hoe maatschappelijke partners samen de schouders onder dit probleem willen zetten. Er valt veel van elkaar te leren.”

Om het partners makkelijk te maken, heeft Stichting Samen Redzaam flyers en posters ontwikkeld met daarop een link naar de zelftest. “De volgende stap is om contact te zoeken met sportverenigingen en het bedrijfsleven. Daar komen alle lagen van de samenleving samen. We hopen ook daar problemen rondom financiën bespreekbaar te maken en partners te vinden”, zegt Martin Verhoeve.

Benieuwd naar de zelftest? Kijk op hoestajijervoor.nl. De test is gratis en verplicht u tot niets. Wilt u als partner betrokken raken bij de campagne? Neem contact op met Martin Verhoeve via info@hoestajijervoor.nl.

Foto: Gemeente Ridderkerk