Iftar-maaltijd in nieuw Islamitisch Centrum

Op uitnodiging van Stichting Islamitisch Centrum Ridderkerk genoten leden van het college dinsdag 28 maart 2023 van een iftar-maaltijd in het nieuwe gebouw aan de Jhr. van Karnebeekweg.

Iftar is de maaltijd die gedurende de vastenmaand ramadan door moslims gebruikt wordt, direct na zonsondergang. Ramadan is de maand van bezinning en verbinding.
Tijdens de maaltijd spraken de gemeentebestuurders met hun gastheren over allerlei maatschappelijke thema’s. Ook werd gesproken over de vraag hoe bruggen geslagen kunnen worden in een polariserende samenleving.

Het nieuwe gebouw is onlangs in gebruik genomen. De officiële opening moet nog plaatsvinden. Het centrum heeft zich ontwikkeld als een belangrijk islamitisch centrum voor moslims en niet-moslims in Ridderkerk. Naast de religieuze functie vervult de stichting een belangrijke rol als sociaal-cultureel ontmoetingscentrum voor moslims in Ridderkerk.

Er worden educatieve, emancipatorische en culturele activiteiten aangeboden. Daarmee is het centrum meer dan een gebedsruimte. Het vervult ook een brugfunctie tussen moslims en niet-moslims in de samenleving.

Foto: Gemeente Ridderkerk