Inleveractie ‘drop je knife’ levert verschillende wapens op

Er zijn in Ridderkerk en omgeving verschillende wapens ingeleverd tijdens de landelijke inleveractie ‘drop je knife en doe wat met je life’. Die werd gehouden in oktober. Op de foto hierboven is de opbrengst van de inleveractie te zien. Deze wapens werden ingeleverd bij Politie Basisteam Oude Maas (Ridderkerk, Barendrecht, Albrandswaard, Hoogvliet). Erik Verkade van Basisteam Oude Maas is tevreden: “We zijn blij dat er mensen gehoor hebben gegeven aan de actie. Elk wapen is er een te veel.” De ingeleverde wapens worden vernietigd.

Actie

De landelijke inleveractie ‘drop je knife en doe wat met je life’ was een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie en OM en een aantal gemeenten. In de week van 11 tot en met 17 oktober kon- den bezitters van een steekwapen dit wapen anoniem en straffeloos inleveren. In Ridderkerk kon dit onder meer bij jongerencentrum De Loods, waar een ton stond om het wapen in te deponeren.

Maak het bespreekbaar

Veel jongeren staan onvoldoende stil bij de gevolgen van hun gedrag. Ze denken dat het stoer is een wapen te dragen. Of dat ze een wapen nodig hebben om zich te verdedigen als ze aangevallen worden. Maar wapens bieden een schijnveiligheid. Wie een wapen heeft, gebruikt dit eerder dan vooraf gedacht. De gevolgen zijn enorm, voor de slachtoffers én de daders.

De gemeente Ridderkerk roept ouders, vrienden, kennissen, leerkrachten, jongerenwerkers, coaches en anderen in de sociale omgeving van jongeren op om de risico’s van wapenbezit met hen te bespreken.

Foto: Politie Basisteam Oude Maas