Plan voor veertig huurappartementen op Jorishof Ridderkerk

De gemeente Ridderkerk gaat onderzoeken of medewerking kan worden verleend aan uitbreiding van het woon- en winkelcomplex Jorishof met minimaal veertig huurappartementen. Het plan hiervoor is ingediend door de eigenaar van het complex, Bakkers Hommen Waerdevast.

Burgemeester en wethouders staan in principe positief tegenover deze ontwikkeling. Het plan voor Jorishof sluit aan bij de visie die in het Ontwikkelperspectief Centrum Ridderkerk 2035 is beschreven. Wethouder Marco Oosterwijk en Tom Bakkers van Bakkers Hommen Waerdevast hebben donderdag de intentieovereenkomst getekend, het startsein voor de verdere uitwerking van de plannen.

Het plan voor de Jorishof gaat uit van twee nieuwe bouwlagen. Verder is het de bedoeling dat op de plek van de voormalige bibliotheek ruimte komt voor zorg-gerelateerde woongroepen. Het pand ligt op een belangrijke plek voor het centrum van Ridderkerk, het entreeplein Sint Jorisstraat. Door de twee nieuwe woonverdiepingen en transformatie van de eerste verdieping verbetert de uitstraling van deze plek enorm.

Bakkers Hommen Waerdevast wil negentig procent van de appartementen realiseren met een huurprijs tussen 737 en 1040 euro. De appartementen zijn aantrekkelijk voor alle doelgroepen, in het bijzonder voor starters en ‘empty nesters’. Deze ontwikkeling bevordert ook de broodnodige doorstroming op de Ridderkerkse woningmarkt.

Voor uitvoering van de plannen is een aanpassing nodig van het bestemmingsplan Ridderkerk Centrum. De gemeente gaat de plannen voor de Jorishof verder bestuderen. Daarna volgt het besluit over planologische medewerking.