Inwoners van ’t Zand kunnen stemmen op nieuw speeltoestel

Door de economische crisis heeft het even stilgelegen, maar nu worden ze toch echt vervangen. In maart 2021 zullen er nieuwe speeltoestellen in ’t Zand komen. Inwoners van de wijk mogen ook meedenken door te stemmen op wat zij het beste ontwerp van een speeltoestel vinden. Wethouder Peter Meij vertelt hier meer over.

“Het is een hele opgave om verouderde of onveilige speeltoestellen te vervangen”, vertelt Meij. “Ik vond het wel bijzonder om te zien hoe de inwoners hierin mee participeerden. Vorig najaar kreeg ik een mail van een jong meisje voor een nieuw speeltoestel waar zij in de buurt woont. Ze had veel moeite gedaan, ook om uit te zoeken welke wethouder ze moest hebben.”

Als reactie maakte Meij een afspraak om de speelplaats te bezichtigen na de eerste lockdown. “Samen met het meisje en haar ouders nam ik een kijkje. Toen zei ze dat de toestellen voor kinderen van twee tot zeven bedoeld waren, maar dat er ook veel oudere kinderen uit de Erasmuslaan daar spelen. Daarnaast komt jongelui er ook vaak om elkaar in de avond te ontmoeten.” Als reactie hierop kaartte Meij het aan in de gemeenteraad en werd er een brief gestuurd voor nieuwe speeltoestellen geschikt voor oudere leeftijden. “Het is een mooi participatieproces. Mensen in de buurt ontvangen een brief en mogen hun ideeën spuien. Tot eind januari kunnen ze meedenken over het ontwerp van het toestel en voor welke leeftijd die moet zijn.”

Uitslag

De beste twee suggesties van de inwoners worden omgezet in een voorstel. Van daaruit gaat de gemeente kijken welk toestel daar het beste aan voldoet. “Vervolgens sturen we per mail twee ontwerpen en degene die meest gekozen is, wordt het.” De uitslag volgt in januari. “Er zullen ook mensen teleurgesteld zijn, want ik sprak ook inwoners die zeiden dat er voor 4-jarigen wat moet komen, maar de meeste stemmen gelden nu eenmaal.”

Een ander toestel wat toe is aan vervanging is de draak in het Jorishof. “Die is bijzonder, want hij wordt niet meer zo gemaakt. Aan dat toestel zit ook een emotionele waarde, want veel Ridderkerkers hebben erop gezeten toen ze klein waren.” De gemeente wil nog even wachten met het aanpakken zodat het nieuwe toestel samen kan gaan met de inrichting van de buitenruimte. “We kijken deze week naar de draak om te zien wat we kunnen opknappen en wat betaalbaar is.” Het symbolisme van de draak wil Meij in ieder geval behouden bij het volgende toestel. “Veiligheid staat hierbij voorop. Daarnaast gaan we ook kijken voor een bordje erbij met de uitleg van de legende van de draak in Ridderkerk.”

Overlast

Voor de wethouder zijn speeltoestellen regelen een nieuw proces om mee te maken. “Je loopt er zo snel voorbij. Mijn kinderen zijn niet meer die leeftijd, maar ik weet nog hoe leuk dat was vroeger. Mijn kinderen zaten op de Bongerd en speelden op het plein. Op een lange zaterdag ging je daar dan een half uur naartoe.” Tevens is dit één van de weinige keren dat Meij het met eigen ogen ziet. “De eerste keer was vorig jaar toen in Slikkerveer het piratenschip afbrandde en ophef gaf. Normaal gesproken gaat het proces van toestellen namelijk buiten het zicht van de wethouder om.”

Meij weet dat er soms bezwaren komen van mensen zonder kinderen. “Toen mijn kinderen nog jong waren, werden speeltoestellen weggehaald, omdat er geen jonge kinderen meer waren. Nu komen die weer meer terug.” Hij begrijpt dat als je ernaast woont, het weleens vervelend kan zijn. “Inwoners zonder jonge kinderen zijn bang dat er gedoe van komt of dat kinderen er gaan hangen en overlast veroorzaken. Dan moet je nogal wat overredingskracht hebben.”

Er is nog niet bekend hoeveel aanmeldingen er zijn voor het stemmen op het speeltoestel in t’Zand.

Meer informatie vind je op www.ridderkerk.nl/speelplaatsen

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.