Irenekerk moet sluiten: ‘Mensen hebben er slapeloze nachten door’

Dat de Irenekerk moest sluiten was al langer bekend. Dat het door pijnlijke redenen in een stroomversnelling gebeurt, is voor predikant Piet Taselaar en de andere leden een grote klap in het gezicht. “We gaan nu drie jaar eerder dicht dan aanvankelijk gedacht.”

In tegenstelling tot veel andere organisaties heeft de sluiting niets met corona te maken. In dit geval gaat het om financiële redenen en dat de gemeente steeds kleiner wordt. “Onze kerk heeft geen levensvatbare gemeente. Deels heeft het ook wel met corona te maken, omdat we ook niet in staat zijn om de laatste tijd kerkdiensten te houden.”

Een internetverbinding waarbij je de dienst kunt streamen heeft de gemeenschap namelijk niet. “Wat ik nog wel kan doen is een weekbrief/meditatie rondsturen aan gemeenteleden met een thema die mensen kunnen lezen. Daarnaast kan ik ook nog altijd telefoneren met onze leden en huisbezoeken brengen.” Wel geeft hij aan dat hij het heel vervelend vindt dat de mensen elkaar niet wekelijks kunnen ontmoeten. “Landelijk is ook al vaak gezegd dat we niet alleen inhoudelijk, maar ook maatschappelijk een belangrijke functie uitdragen door het contact tussen mensen.”

Rechtszaak

De belangrijkste reden voor de stroomversnelling is echter een heel pijnlijk verhaal. “De boekhouder ging er met een zak geld vandoor. Het is heel erg dat het iemand van binnenuit betrof. Dat verwacht je niet en dat maakt het ook pijnlijk. Dat gevoel is niet alleen bij ons vervelend, maar ook bij andere gemeenten.” De rechtszaak die hiervoor is aangespannen, loopt nog.

Op het moment van sluiten waren ze echter al langere tijd voorbereid. “Als we bezig waren met plannen, dachten we ook: hoeveel jaren hebben we nog en wat kunnen we daarin doen? We wilden het wel in een overgang doen om mensen het gevoel te geven dat niet alle mooie dingen weg hoeven te zijn.” De gemeente bestaat uit zo’n honderd leden waarvan er zo’n twintig tot vijftig naar de kerk gaan. “Dat worden er wel steeds minder. Om financiële redenen, maar ook ouderen die niet meer uit huis kunnen.”

IJkpunt

Taselaar is duidelijk aangeslagen bij het vertellen van dit gehele verhaal. “Er gaat wel het een en ander door je heen als je beseft dat het definitief is. En niet alleen ik, andere mensen hebben er zelfs slapeloze nachten van. Ze zijn heel erg gehecht aan het gebouw.”

Zo prijst hij de sfeer en akoestiek van het gebouw. “Het ademt bijvoorbeeld warm en vriendelijk. “

De historie van de Irenekerk gaat zelfs nog verder dan dat. “Het werd in 1951 in gebruik genomen. Binnen de gemeenschap van de hervormde kerk werd het geloof toen anders beleefd dan in Ridderkerk gebruikelijk was.” Hij vertelt dat er vreemd tegen hen aan werd gekeken. “De mogelijkheden waren er en we hadden daarmee een ijkpunt bereikt binnen de gemeente. Het bijzondere karakter van het gebouw onderstreept dat.”

Afsluiting

De predikant hoopt op 23 mei nog iets te kunnen regelen als afsluiting van het samenzijn in het gebouw. “We hopen dat dan de totale lockdown weg is. Zodra de kerk definitief gesloten is, kunnen we terecht bij De Levensbron. Daar staan we nu in contact mee. Zo kan de gemeente verder bestaan, maar wel in een ander gebouw. Dat wordt even wennen. Het gaat namelijk niet om het gebouw zelf, maar de sfeer die het oproept.”

Meestal als een kerk wordt opgeheven blijft de gemeente over. “Die trekken dan elders in. Zo’n dertig tot veertig procent blijft dan nog actief naar de kerk gaan en de rest trekt zich thuis terug en vindt het mooi geweest.” Taselaar zegt dat hij genoegen neemt met de situatie.  “Het is vervelend om het zo te moeten afsluiten, maar zo liggen de feiten. Voor mij is het voldoende en anderen zoeken elders hun heil wel.”

De deuren van de kerk sluiten in mei 2021. RTV Ridderkerk zal nog bij de laatste dienst aanwezig zijn. Indien mogelijk met een rechtstreekse uitzending. De kerk wordt hierna gesloopt en vervangen door woningbouw.

Dit verhaal was te beluisteren bij het radioprogramma Prettig Weekend. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur of luister naar de herhaling op de maandagavond van 19.00 tot 21.00 uur via RTV Ridderkerk. Terugluisteren is ook mogelijk via ‘Uitzending gemist’ in de app of op de site.