Japanse duizendknoop: nooit bij gft gooien!

De Japanse duizendknoop is een enorm woekerende plant. Hij kan bestrating en gebouwen ernstig beschadigen. Zoek maar eens op internet en u ziet foto’s waarop de plant door asfalt, muren en vloeren breekt. Niet voor niets neemt de gemeente de bestrijding van deze plant heel serieus.

Bas Breedveld, toezichthouder onderhoud buitenruimte, vertelt er meer over: “We bestrijden de Japanse duizendknoop tegelijk met de berenklauw. Berenklauw is gevaarlijk bij aanraking. En het sap van de plant kan voor brandwonden zorgen. Twee plantsoorten die we liever kwijt dan rijk zijn in Ridderkerk.”

“We bestrijden de Japanse duizendknoop en berenklauw chemisch, vier of vijf keer per jaar. We zijn daar onlangs mee begonnen. De laatste ronde is in september. Op sommige plekken bestrijden we de berenklauw door de plant vijf keer te maaien. Bijvoorbeeld langs de waterkant of als er een heel veld volstaat. Zo voorkomen we dat de plant in bloei komt en zaad gaat vormen. En zo putten we de plant uit.”

“Als mensen de Japanse duizendknoop in de tuin ontdekken, is het allerbelangrijkste: gooi de plant nooit bij het gft, maar altijd bij het restafval! Doe je hem in de gft-container, dan wordt er compost van gemaakt. De Japanse duizendknoop overleeft dat proces. Bij het gebruiken van het compost kan de plant zich weer verder verspreiden. Knip de plant af of giet er kokend water overheen en herhaal dit totdat de plant niet meer terug groeit.”

Ziet u in een gemeenteplantsoen Japanse duizendknoop staan? Maak hier dan een melding van via ridderkerk.nl/melding-woonomgeving. Dan komt de gemeente de plant bestrijden.

Foto: Gemeente Ridderkerk