Jeugddetentie voor steekpartij Gemini College Ridderkerk

De 14-jarige jongen uit Rotterdam die een 16-jarige Alblasserdammer neerstak met een mes in de buurt van het Gemini College in Ridderkerk, is dinsdagmiddag 26 mei 2020 door de Rotterdamse rechtbank veroordeeld tot tien maanden jeugddetentie, waarvan vijf maanden voorwaardelijk.

De zaak werd twee weken geleden inhoudelijk behandeld. Dit was tijdens een besloten zitting, omdat het om een minderjarige verdachte gaat. Tijdens deze uitspraak bleek dat de jongen niet alleen werd verdacht van poging tot doodslag op een Alblasserdammer, maar ook van het helen van een scooter en openlijke geweldpleging naar aanleiding van de opmerking: “Wat kijken jullie?”, ergens in een tram in Rotterdam. Dat zijn drie strafbare feiten in drie maanden tijd.

De twee jongens hadden ruzie met elkaar en spraken af om het er na de les uit te praten. Dat liep uit op een vechtpartij waarbij de verdachte, die toen 13 jaar was, een mes pakte. Het 16-jarige slachtoffer werd op meerdere plekken gestoken, maar had dat niet direct door.  De advocaat van de inmiddels 14-jarige scholier bepleitte tijdens de rechtszaak van twee weken geleden vrijspraak omdat de jongen uit noodweer zou hebben gehandeld. De rechtbank ging daar niet in mee. Die stelt dat de verdachte wist dat er iets stond te gebeuren. Het slachtoffer, dat twee koppen groter is dan zijn belager, was met zijn ouders in de rechtszaal aanwezig om de uitspraak aan te horen.

Het Openbaar Ministerie had twee weken geleden 1 jaar jeugddetentie, waarvan de helft voorwaardelijk geëist. De rechtbank verlaagde dit, omdat de jongen ‘een gebrekkige ontwikkeling van de geestvermogens heeft’ en daarmee verminderd toerekeningsvatbaar is.

“Het verblijf in de jeugdgevangenis lijkt jou momenteel te verharden. Het is belangrijk dat jij een behandeling krijgt en daarom zal ik een deel van de straf voorwaardelijk opleggen. Je hebt in een zeer korte periode drie strafbare feiten begaan, die telkens in ernst toenamen. Dat is zeer zorgelijk. Ik leg tien maanden jeugddetentie, waarvan vijf maanden voorwaardelijk op met een proeftijd van twee jaar,” vertelde de rechter.

Omdat de dader minderjarig is, moeten de ouders €8334,75 smartengeld betalen aan het slachtoffer uit Alblasserdam. Daarnaast zal de Rotterdammer allerlei behandelingen moeten ondergaan en mag hij niet in de buurt van het Gemini College in Ridderkerk komen en geen contact hebben met het slachtoffer uit Alblasserdam.

Naar aanleiding van de steekpartij besloot de gemeenteraad van Ridderkerk tot een messenverbod