Jong Ridderkerk On Tour: jubelen en klagen over Ridderkerk

Donderdag 10 juni 2021 overhandigde wethouder Marten Japenga het eerste exemplaar van de Kidskaart aan leerlingen van De LeerOnderneming. De plattegrond laat zien waar je als kind leuke dingen kunt doen die geen of weinig geld kosten.

De overhandiging vond plaats tijdens Jong Ridderkerk On Tour op het schoolplein. Stichting Open Limonade bezoekt de scholen die zich hebben aangemeld. Winny te Kloese en Rianne van Dorp gaan met kinderen uit groep 7 in gesprek over onderwerpen waarover de gemeente advies wil. Er werd gepraat over duurzaamheid – wat is dat en wat kan je zelf doen? – en over schermgebruik.

Ook konden kinderen via de klaagmuur en de jubelwand laten weten wat er fijn is in Ridderkerk en wat er beter kan. Leerlingen gaven aan dat veel speelplekken niet leuk zijn als je ouder dan tien jaar bent. Ze willen hierover graag meedenken. Verder wordt er geklaagd over het gebrek aan leuke skatebanen en activiteiten voor kinderen. De leerlingen dachten dat dat een reden kan zijn dat veel kinderen te veel tijd achter het beeldscherm doorbrengen.

De jubelwand stond vooral vol met tops over de hoeveelheid fijne scholen en de goede fietspaden. De leerlingen vinden Ridderkerk best een fijne plaats om te wonen. Jong Ridderkerk On Tour gaat volgende week nog op bezoek bij CBS De Wingerd.

Kinderen die ook willen meedenken kunnen terecht op ridderkerk.nl/jong. De Kidskaart is verkrijgbaar in het gemeentehuis.

Foto: Gemeente Ridderkerk