Kamerleden op bezoek bij Stichting Bram

Tweede Kamerleden Daan de Kort (VVD) en Paul van Meenen (D66) brachten vrijdag 11 maart 2022 een werkbezoek aan Stichting Bram. Zij wilden met eigen ogen zien wat de meerwaarde is van een initiatief als dit voor het onderwijs.

De stichting werd opgericht door Marjon de Vries. Stichting Bram zorgt er sinds 2013 voor dat kinderen met en zonder handicap samen naar school kunnen. Het idee ontstond toen Marjon en Mark ouders werden van hun meervoudig gehandicapte zoon Bram.

Marjon bedacht hoe mooi het zou zijn als binnen een reguliere basisschool een klas voor kinderen met een meervoudige handicap zou worden gevormd. In OBS De Botter vond zij een enthousiaste partner. Al snel bleek de meerwaarde van een groep met kinderen met een handicap binnen een reguliere school.

Dat viel vrijdag ook de Kamerleden op: de kinderen leren dat iedereen erbij hoort en ertoe doet. De aanpak is ook van meerwaarde voor ouders van kinderen met een handicap, die naar dezelfde school kunnen als hun broertjes en zusjes. De formule is een mooi voorbeeld van passend onderwijs. Kamerlid Van Meenen benoemde tijdens de bijeenkomst dat Ridderkerk, wat hem betreft, voorgedragen zou moeten worden als ‘Beste onderwijsgemeente van Nederland.’

Vanwege een debat over dit thema kwamen de Kamerleden vrijdag naar Ridderkerk. Ook waren er diverse bestuurders van Onderwijsgroep Zuid-Hollandse Waarden (OZHW) en de Samenwerkingsverbanden aanwezig.

Marjon de Vries nam de gasten – onder wie ook wethouders Laurens Franzen (volksgezondheid en onderwijs) en Henk van Os (maatschappelijk vastgoed) – mee door de school om de grote waarde van de samenwerking te laten zien. Het Gehandicapte Kind verzorgde een presentatie om landelijke aandacht te vragen voor deze unieke onderwijs-zorgconstructie.

Foto: Gemeente Ridderkerk