Kijkje in keuken van taalcursus

Wethouder Laurens Franzen (onderwijs) heeft een werkbezoek gebracht aan opleidingscentrum ETC, sinds een jaar gevestigd aan de Noordenweg. Met Ronald de Haas en Remy Joyce Leurs van ETC nam hij een kijkje bij een van de taallessen die de gemeente bij het instituut heeft ingekocht. Na de inburgering kunnen extra taallessen eraan bijdragen dat vergunninghouders en ‘nieuwe Nederlanders’ nog beter hun plek vinden in de Nederlandse samenleving. Ook krijgen ze hierdoor meer kansen op de arbeidsmarkt. De gemeente heeft voor 30 inwoners zo’n extra taalcursus ingekocht.

De groepen tellen maximaal vijftien of zestien cursisten. Een grotere groep zou ten koste gaan van de kwaliteit van de les. De cursus duurt twaalf weken, waarbij op twee dagen per week les wordt gegeven. De cursisten krijgen ook allerlei opdrachten en gaan in Ridderkerk op pad.. Zo leren de cursisten in korte tijd veel van wat zij nodig hebben om in de Nederlandse samenleving te functioneren.

Opleidingscentrum ETC is opgericht in 2008 en verzorgt op diverse locaties in Zuid-Holland korte, krachtige cursussen op het gebied van computergebruik, communicatie, financiën, taal, techniek en veiligheid. Daarnaast verzorgt het instituut inburgeringscursussen en voor verschillende gemeenten re-integratietrajecten.

Foto: Gemeente Ridderkerk