Kinderboekenweek in het teken van groen

Ook in Ridderkerk was het van 5 tot en met 16 oktober 2022 Kinderboekenweek. Wethouder Fleur Stip bezocht twee van de activiteiten.

Donderdag 6 oktober keek ze in theater Het Plein mee met de ‘voorstelling Lucy en haar avonturen in het Redno’, voor basisschoolleerlingen van groep 5 en 6. Stichting Lezen Oké! verzorgde tijdens de Kinderboekenweek vier verschillende voorstellingen voor alle groepen en de peuters. Ook hield de stichting de jaarlijkse ‘Inspiratieavond Kinderboekenweek‘.

Workshop

Vorige week donderdag 13 oktober was de wethouder te gast bij groep drie en vier van OBS De Reijer. Ze sloot aan bij een workshop van Servicebureau Onderwijs & Cultuur (onderdeel van Stichting Cultuureducatie) in samenwerking met kunstenaar Katrijn Verstegen.

De leerlingen werkten samen aan een kunstwerk. Dat deden ze met verschillende materialen. Het eindresultaat was nog een verrassing, want de focus lag op het proces. Zo leerden de kinderen hoe het is om te denken en te werken als een échte kunstenaar. Het thema van de workshop was Gi-ga-groen, aansluitend op de Kinderboekenweek.

Kinderboekenweek 2022 draaide met het thema ‘Gi-ga-groen!’ om de natuur. In bomen klimmen, diersporen zoeken, een hut bouwen, vogels spotten of een moestuintje maken; de natuur is overal om ons heen. Er zijn heel veel boeken die kinderen helpen een echte natuurheld te worden: boeken met bijzondere dierenweetjes, spannende verhalen over buitenavonturen of natuurillustraties in prentenboeken.

Foto: Gemeente Ridderkerk