Gemeente Ridderkerk zoekt nieuwe kinderburgemeester

Ridderkerk krijgt vanaf 2023 een nieuwe kinderburgemeester. Alle kinderen die nu in groep 7 van een van de Ridderkerkse basisscholen zitten, mogen tot 9 januari solliciteren op deze bijzondere ‘baan’. De kinderburgemeester draagt aan het eind van 2023 het stokje over aan de volgende kinderburgemeester.

Met een kinderburgemeester wil men kinderen tot en met 12 jaar een duidelijke stem geven en hen laten kennismaken met de gemeente. Zowel de burgemeester en wethouders als de gemeenteraad kunnen van een kinderburgemeester inzicht krijgen in hoe kinderen de gemeente zien en wat zij belangrijk vinden.

Opkomen voor kinderen

Een kinderburgemeester geeft Ridderkerkse kinderen een stem. De kinderburgemeester heeft ceremoniële taken, is ambassadeur voor kinderzaken en aanspreekpunt voor kinderen in Ridderkerk. Ook draagt de kinderburgemeester tijdens het hele schooljaar een zelf gekozen boodschap uit. De kinderburgemeester gaat bijvoorbeeld mee naar evenementen en praat met de burgemeester en wethouders en andere mensen in de gemeente over zaken die voor kinderen belangrijk zijn, zoals spelen, school en sport. Denkt u dat uw zoon of dochter het in zich heeft en leuk vindt om kinderburgemeester te zijn?

Aanmelden

Kinderen kunnen een e-mail en liefst ook een filmpje sturen naar kinderburgemeester@ridderkerk.nl waarin ze vertellen waarom ze kinderburgemeester willen worden. Kinderen mogen hier een eigen invulling aan geven. De ouders vullen een toestemmingsformulier in.

Foto: Gemeente Ridderkerk