Knuffels voor Oekraïense kinderen

Om wat warmte te geven in deze koude tijden, deelden medewerkers van gemeente Ridderkerk vorige week knuffels uit aan Oekraïense vluchtelingenkinderen.

Dit deden de medewerkers na afloop van een pannenkoekenfeest, georganiseerd door Oekraïners en medewerkers van de gemeente. In de Buurtkamer bij wijkgebouw Trefpunt Oost bakten en aten Oekraïense vluchtelingen samen pannenkoeken. Om ook een bijdrage te leveren aan deze feestelijke avond, deelden de medewerkers knuffels uit aan de kinderen.

Ondanks de lastige situatie waarin de vluchtelingen verkeren, konden zij deze avond gezellig samen eten. Ieder gezin had zelf op een creatieve manier allerlei pannenkoeken gebakken. De avond was georganiseerd ter afsluiting van Maslenitsa, het Oost-Slavische pannenkoekenfeest. Tijdens Maslenitsa, dat een week duurt, eten Oekraïners geen vlees.

Om de kinderen wat extra warmte in deze koude tijden te geven, kregen ze allemaal een knuffel mee naar huis. Deze zijn gemaakt door mensen met een verstandelijke beperking die werken bij Stichting Nora Werkt. Deze stichting heeft een eigen naaiatelier, waar de medewerkers van Nora Werkt onder andere knuffels van reststoffen maken.

In het kader van Social Return on Investment (SROI) dient het maken van deze knuffels door mensen met een verstandelijke beperking nog een extra maatschappelijk doel. SROI is een aanpak om onder andere meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt.

Foto: Gemeente Ridderkerk