Koningsdag 2020: anders dan anders

Beste Ridderkerkers,

U weet het vast al wel: de verjaardag van onze Koning Willem-Alexander wordt dit jaar op een andere manier gevierd. Tradities als de Koningsspelen en vrijmarkten kunnen niet doorgaan. Ook in Ridderkerk zijn er geen evenementen.

Om het nationale feestgevoel toch aan te wakkeren, heeft de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen een alternatief bedacht: Woningsdag. Woningsdag maakt duidelijk dat het om een speciale dag gaat, om saamhorigheid, maar dan thuis.

Maandag 27 april mag u vanaf 6.19 uur tot zonsondergang de vlag van uw huis laten wapperen. Om 9.45 uur luiden de klokken door het hele land. Om klokslag tien uur kan iedereen het Wilhelmus meespelen of zingen met het Koninklijk Concertgebouworkest, dat de partituren van het volkslied online heeft gezet voor allerlei soorten musici. Of je nu zingt of een koperblazer bent, ga de tuin in of het balkon op en doe mee. Op de website van het Concertgebouworkest laten de muzikanten alvast zien hoe het moet.

Om 10.10 uur begint op televisie een speciaal NOS-programma met een terugblik op voorgaande Koningsdagen.

Kinderen zijn van harte uitgenodigd om een digitale brief aan de koning te sturen, waarin ze naast een felicitatie ook vertellen wat de coronacrisis met hen doet. De brieven worden gebundeld en ‘s middags aan de koning aangeboden.

Het is de bedoeling dat de dag wordt afgesloten met een thuistoost. Om 16.00 uur is iedereen uitgenodigd het glas te heffen op de Koning, die 53 jaar wordt. Hij zou zijn verjaardag eigenlijk in Maastricht vieren, maar blijft nu noodgedwongen thuis.

Ik wens u – ondanks de beperkingen – een feestelijke Koningsdag toe!

Anny Attema, burgemeester

Meer informatie over het alternatieve Koningsdag-programma leest u op www.oranjebond.nl.

Foto: RVD