Koninklijke lintjes nu echt uitgereikt

Vrijdagmorgen 3 juli 2020 hebben dertien personen in de trouwzaal van het gemeentehuis uit handen van burgemeester Anny Attema hun koninklijke onderscheiding ontvangen. Op vrijdag 24 april 2020 kregen zij in een telefoongesprek met de burgemeester al te horen dat zij waren benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De uitreiking in het gemeentehuis was uitgesteld tot 3 juli, vanwege de coronamaatregelen.

De heer J.A. Blok (75) kreeg de koninklijke onderscheiding voor zijn werk als pastoraal ouderling en voorzitter van de kerkenraad Protestantse Gemeente Slikkerveer (Christus-Is-Koningkerk), vrijwilliger bij Natuurvereniging IJsselmonde, tweede penningmeester van Chr. Oratorium Vereniging Ridderkerk en bestuurslid en voorzitter van ouderenorganisatie KBO-PCOB.

De 82-jarige mevrouw A. Bullee-van den Heerik werd onderscheiden voor haar inzet als lid en penningmeester van de Oudercommissie OLS De Waal (voorganger van OBS De Piramide), vrijwilligerswerk voor de personeelsvereniging van de gemeente Ridderkerk (waar haar echtgenoot werkzaam was), penningmeester en vrijwilligster voor SER-koor, en bestuurslid van de Stichting Evenementen Ridderkerk als vertegenwoordiger van het SER-koor.

De heer H. C. de Heer (71) doet sinds 1994 allerlei vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis. Verder was hij jarenlang mantelzorger en is hij bezorger van de krant De Oud Rotterdammer bij verzorgingshuizen, supermarkten, winkels, flats en particulieren. Daarnaast is hij gastheer en fotograaf bij Vaarkracht, die vaartochten voor (ex)kankerpatiënten en familie organiseert. Ook fotografeert hij voor Stichting Olijf, tijdens evenementen voor vrouwen met gynaecologische kanker en hun familie.

Tien gedecoreerden zijn lid van de Ridderkerkse brandweer. Zij ontvingen de koninklijke onderscheiding voor twintig jaar of meer voor de post Ridderkerk. Het zijn Ton Dorchain, Arie van der Steen, Cornelis Riemens, Gerard Prinse, Hans van der Spek, Moudi Ossaili, Pieter Neeleman, Peter van der Meulen, Ton Mans en Willem Moerkerken.

Ook Ridderkerker Peter Martin Lagendijk werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg zijn onderscheiding in Rotterdam. Hij heeft zich jaren als vrijwillig brandweerman  ingezet voor de blusploeg Keyenburg in Rotterdam, waar hij nu Hoofdbrandwacht is.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk