Lancering van het vernieuwde Cultuurmenu en Website Cultuur in Ridderkerk

Op donderdag 9 september 2021 werd in basisschool de Bosweide in Ridderkerk Bolnes het vernieuwde Cultuurmenu en de website Cultuur in Ridderkerk gelanceerd. Hiervoor was wethouder Marten Japenga naar de school gekomen om in aanwezigheid van de leerlingen van groep 8 de website officieel te openen. Ook was Lilianne Eijkelenkamp van het servicebureau Onderwijs en Cultuur aanwezig.

Het cultuurmenu van Ridderkerk is in 2 delen verdeeld. Een deel voor de inwoners en een deel voor de leerlingen. (Het webadres van deze website is cultuurinridderkerk.nl).

De leerlingen van iedere groep kunnen uit het menu 2 activiteiten per jaar kiezen uit de disciplines, Theater, Dans, Kunst en Technologie, Muziek en Cultureel Erfgoed. Ook werd er door de leerlingen een demonstratie Rappen gegeven, dat zij bij een Rapworkshop in de Loods hebben geleerd. Hierbij waren 2 rapleraren van de Loods aanwezig. Tot slot waren er voor de leerlingen lekkere gebakjes.

Cultuurmenu Ridderkerk

Cultuurmenu Ridderkerk is voor alle basisscholen én het speciaal onderwijs in Ridderkerk de online plek voor actueel aanbod binnen cultuureducatie. Het is een website waarop culturele activiteiten onder schooltijd staan van culture organisaties in Ridderkerk. De activiteiten sluiten aan bij binnenschoolse thema’s. Het is naast vast aanbod ook mogelijk om te kiezen voor maatwerk. Cultuurmenu Ridderkerk zet in op leren over, door én met cultuur. Hierbij staat kennismaking met de lokale culturele omgeving centraal.

De culturele partners van Cultuurmenu Ridderkerk zijn: Artwork Ant, Atelier MAAK!, Building Arts, Bibliotheek AanZet Ridderkerk, De Loods, Mark Isarin Fotografie Film, Molen de Kersenboom, Oudheidkamer Ridderkerk, RTV Ridderkerk en Schildersdorp Rijsoord.

Cultuur in Ridderkerk

Afgelopen jaar is ook de website cultuurinridderkerk.nl ontwikkeld door het Servicebureau Onderwijs&Cultuur in opdracht van de cultuurregisseur van gemeente Ridderkerk in samenwerking met de lokale culturele organisaties. Deze site geeft een overzicht van alle lokale culturele aanbieders met activiteiten in de vrije tijd. En via deze website kom je vanaf 9 september ook bij het vernieuwde Cultuurmenu Ridderkerk. De vernieuwing van het Cultuurmenu Ridderkerk is een samenwerking van de basisscholen en lokale culturele organisaties van Ridderkerk.

Foto’s: Erik Jonkman