Langdurige parkeerproblemen Vlietplein Ridderkerk Drievliet

Binnenkort starten de renovatiewerkzaamheden van sporthal Drievliet. Vanaf maandag 29 augustus 2022 start de aannemer en dan wordt het gehele gebied onder sporthal Drievliet ingericht als bouwplaats en met hekken afgezet.

Gedurende de gehele renovatieperiode blijft het gebied onder de sporthal afgesloten voor verkeer en zijn de 90 parkeerplaatsen niet meer beschikbaar. Het verkeer wordt met borden omgeleid.

Dit betekent dat voor bewoners en klanten van de de winkels op het Vlietplein minder parkeerruimte beschikbaar is. Ook de parkeerplaatsen met elektrische laadpaal komen tijdelijk te vervallen.

De beperking van het aantal parkeerplaatsen duurt bijna een jaar en de planning is dat de werkzaamheden op 23 juni 2023 zijn afgerond.

Parkeren was al jaren een probleem rondom het Vlietplein en wordt de komende maanden alleen maar groter. In 2007 was met een raadsbesluit uitgesproken dat er 46 parkeerplaatsen ten behoeve van het Vlietplein binnen het nieuwbouwproject Driehoek ’t Zand zouden komen. Dit als compensatie voor de parkeermogelijkheden die aan de andere kant verloren waren gegaan. Op de plek waar de winkeliers van het Vlietplein graag definitieve parkeerplaatsen hadden gezien lag vanaf 2011 een tijdelijke opstelplaats tegenover sporthal Drievliet. Maar aan deze afspraak heeft het gemeentebestuur van Ridderkerk zich niet gehouden.

Bewoners worden nu verzocht om hun auto ergens anders in de wijk te parkeren en bezoekers en klanten worden verzocht om zoveel mogelijk op de fiets of lopend naar het Vlietplein te komen.

Er wordt een mogelijkheid geboden om vragen te stellen aan de aannemer tijdens om een wekelijks inloopuurtje op dinsdag tussen 10 en 11 uur in de bouwkeet.

Uit het Technisch Ontwerp is gebleken dat aanvullend investeringsbudget van € 1.328.000 inclusief BTW nodig is voor de renovatie van de sporthal. Het is gebleken dat, o.a. door de oorlog in Oekraïne en de coronapandemie, de gemeente Ridderkerk te kampen heeft met leveringsproblemen. De bouw heeft daarnaast te maken met forse kostenstijgingen door snel stijgende prijzen van grondstoffen en bouwmaterialen. De totale kosten komen nu op € 6.500.000 inclusief BTW.

Langs de Vlietlaan is een tijdelijke laad- en loszone voor het bouwverkeer (inrit). In verband met de verkeersveiligheid is de maximum snelheid aan de Vlietlaan teruggebracht naar 30 km per uur en er zijn extra verkeersdrempels aangebracht.

Foto’s: Wessel Dekker