Lente klopt aan de deur in Ridderkerk

De maand februari is alweer bijna ten einde en na het winterweer van de laatste weken nu al dagen lang prachtig lente weer. De sneeuwklokjes staan in de Gorzen al een geruime tijd in bloei.

Bij de voormalige speelvijver komen de narcissen nu in ook bloei en deze zijn te herkennen aan hun gele kleur. Langs het fietspad komen de winterakonieten ook al boven de grond en het zal niet lang meer duren voordat deze gaan bloeien.

In woonwijk ’t Zand is de Erasmuslaan in het voorjaar al jarenlang een publiekstrekker omdat aan beide kanten van deze weg het grasveld vol staat met bloeiende gele narcissen. Vorig jaar zijn er diverse plantenvakken voorzien van nieuwe bollen krokussen en deze zie je momenteel ook al voorzichtig bloeien. Het zal nog enige jaren duren voordat de krokussen voldoende verwilderd zijn.

Aan de andere kant van de woonwijk richting rotonde Erasmuslaan – Donkerslootweg zijn ook diverse plantvakken ingezaaid met bloembollen en zomerbloeiers. Er is gebruik gemaakt van etagebeplanting. Dit is een veel gebruikte methode om verschillende bloembollen in de grond toe te passen. Het is een eenvoudige manier om het bloeiseizoen te verlengen. De krokussen en narcissen eerst en later komen de tulpen in bloei.

Daarna gaat alles echt bloeien terwijl de bladeren boven de grond in de voorzomer gaan verdorren. Vanaf dat moment kunnen er ondergronds opnieuw bloembollen gevormd worden. Om dit proces niet te veel te verstoren wordt lang gewacht met maaien. Dit kan soms wel voor onveilige situaties zorgen bij kruisingen omdat je niet altijd duidelijk het verkeer ziet aankomen.

Kortom, de lente klopt aan de deur in Ridderkerk !

Foto’s: Wessel Dekker