Lijnen uitgezet voor Desire Lines

Volgende maand beginnen op het Koningsplein de werkzaamheden voor realisatie van het kunstwerk Desire Lines. Cathalijne Postma, Debbie van Berkel en Jojanneke Postma (foto boven) van het kunstenaarscollectief Kasboek spraken vorige week met de landmeters van de gemeente, die het voorbereidende uitzetwerk voor het kunstwerk voor hun rekening nemen.

Het bijzondere aan het Koningsplein is dat de natuurlijke waterloop de Blaak en de bebouwing op dit plein elkaar treffen. Bovengronds is de Blaak niet meer zichtbaar. Wel zichtbaar zijn de bewegingen van mensen op het plein. Op 2 februari 2018 werden deze bewegingen in kaart gebracht. Voorbijgangers konden op een zelfgekozen plek een gouden ballon plaatsen. Zoals het water altijd zijn natuurlijke weg vindt, volgen ook mensen hun natuurlijke route. Deze natuurlijke loop van mensen over het plein staat symbool voor het stukje waterloop van de Blaak dat nog onder het plein doorloopt.

Het kunstproject onderstreept de cultuurhistorische waarde van het plein. Op de plekken waar Ridderkerkers gouden ballonnen hebben geplaatst, wordt de huidige klinker vervangen door een object dat schittert in de zon, zoals de zon voor schittering zorgt op het water. Zo wordt de waarde van het plein op een dynamische en ‘schitterende’ wijze zichtbaar gemaakt.

Foto: Gemeente Ridderkerk