Martin Gaus Dierenwelzijnskeurmerk uitgereikt in Ridderkerk

Het eerste Martin Gaus Dierenwelzijnskeurmerk van Ridderkerk is op maandag 17 augustus 2020 uitgereikt aan Sharon van Wijngaarden van De Hondenkaravaan, zo staat te lezen op de website van Rijnmond. Het bedrijf De Hondenkaravaan geeft meer inzicht in hondengedrag en helpt mensen met een moeilijke hond.

De passie voor hondengedrag begon al bij Van Wijngaarden’s eerste hond. “Ik had een labrador met probleemgedrag en vroeg me af wat ik ermee kon. Toen ik niet echt mijn draai kon vinden bij de trainingen die ik volgde, wilde ik ze zelf geven. De trainster heeft er in de afgelopen jaren dan ook een flinke ladder voor beklommen. Wat begon bij een uitlaatservice, werkte zich op naar de dierenbescherming en een opleiding gedragstherapie voor honden. “Hierdoor heb ik echt een fingerspitzengefühl voor gedragstraining gekregen.”

Niet alleen genoot ze van het aan de slag gaan met hondengedrag, ze realiseerde zich ook dat er meer mensen steun konden gebruiken hierbij. “Wat ik doe bij De Hondenkaravaan, is het trainen van de baasjes. Ik kan van alles bedenken voor de hond, maar uiteindelijk moet de baas van de hond het gaan doen. De aanpak verschilt dan ook per persoon.”

Werkwijze

De werkwijze betreft vooral inzicht krijgen in het gedrag van je hond. “We beantwoorden vragen als ‘waarom doet hij wat hij doet en wat kunnen wij eraan veranderen?’. We zoeken naar uiterste mogelijkheden om de hond uit vervelende situaties te halen.” Het coachen gaat individueel en begint met een kennismaking. “Als het klikt, volgt een introtraject en vier individuele lessen of eventueel een kleine groepsles. Dat hangt er vanaf wat iemand wil en welke hulp nodig is. Daarna volgt een langdurig traject van drie tot twaalf maanden.” Het contact wordt ook warm gehouden indien er dalen ontstaan die vragen om verdere begeleiding.

De terreinen worden, net als de aanpak, afgestemd op de honden. Zo zijn er indoor locaties, maar wordt er ook getraind in bijvoorbeeld winkelcentra en parken. “Soms komt het weleens voor dat mensen niet verder komen bij ons. Dan verwijzen we ze met alle liefde door naar partnerbedrijven die ze kunnen helpen.” Ook de disconnectie tussen hond en baas blijkt geen onbekende situatie bij het bedrijf. “Indien de hond en baas geen match zijn, benoemen we dat. Dat neemt vaak ook stress weg bij de baasjes. In zo’n geval blijven wij betrokken en helpen we met het zoeken naar een nieuw huis voor de hond.”

Uniek element

De Hondenkaravaan is in een paar opzichten anders dan andere hondenscholen. Zo zitten ze tussen een reguliere hondenschool en klassieke gedragstherapie in. “We zijn alles daartussen en houden ons ook bezig met het welzijn van de mensen. Daarnaast hebben we veel verstand van angsttrainingen.” Dit betreft honden met bepaalde angsten. “Honden uit het buitenland zijn een voorbeeld daarvan. Uiteindelijk is het prachtig als je door trainingen verbeteringen ziet bij zulke honden en ze weer vrolijk zijn.”

Bekroning

Sharon is heel blij met het keurmerk. “We zijn er trots op. Het is een bekroning op het werk dat je doet. En we horen bij de eerste twintig bedrijven van Nederland die dit nieuwe keurmerk uitgereikt hebben gekregen. Het was gisteren een feestje”, zegt ze vrolijk.

Door Willeke Havenaar