Meeste bouwfouten in Ridderkerk bij oplevering nieuwbouwwoning

Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis constateerden in 2019 gemiddeld 20 oplevergebreken per nieuwbouwwoning. Dat blijkt na analyse van ruim 14.000 opleveringkeuringen in 165 gemeenten. Vereniging Eigen Huis roept bouwers op in de woningen zorgvuldiger te werk te gaan en adviseert kopers om hun dure nieuwe huis kritisch te inspecteren, of dat te laten doen.

Meeste bouwfouten in Ridderkerk

De meeste bouwfouten troffen de keurmeesters aan in Ridderkerk. Bouwers lieten hier met gemiddeld 39 opleverpunten per nieuwbouwwoning flinke steken vallen. Ook in Maasdriel werden woningen met gemiddeld 33 fouten niet bepaald vlekkeloos opgeleverd. In deze gemeente scoorden bouwers in 2018 met 32 gebreken per woning ook al opvallend hoog.

Het aantal gebreken per nieuwbouwwoning is in het algemeen vrijwel gelijk aan het vorige onderzoek in 2018. Bouwkundigen van de vereniging noteerden toen gemiddeld 21 gebreken. Dat was maar liefst 40% hoger dan vijf jaar daarvoor, toen gemiddeld 15 gebreken per woning werden geconstateerd.

Bron: Vereniging Eigen Huis