Meevaller van ca. € 1,6 mln voor gemeente Ridderkerk

Staatssecretaris Blokhuis maakte vandaag bekend extra geld voor de gemeenten beschikbaar te stellen voor de jeugdzorg. Alle gemeenten in Nederland samen krijgen voor dit jaar zelfs nog een bedrag van 613 miljoen euro extra om de problemen in de jeugdzorg aan te kunnen pakken. Met name zijn de wachttijden in de jeugd-ggz een doorn in het oog. Ook kan hierdoor de crisiscapaciteit worden uitgebreid.

Sinds 2015 zijn na de decentralisaties de gemeenten zelf verantwoordelijk voor de jeugdzorg, maar komen zijn al jaren geld tekort om die taak goed uit te kunnen voeren, want de decentralisatie ging gepaard met een fikse bezuiniging. Vorig jaar gaven de gemeenten daardoor zo’n 1,6 miljard euro meer uit aan jeugdzorg, dan dat ze er vanuit het Rijk voor gecompenseerd werden.

De exacte berekening wat dit voor Ridderkerk betekent moet nog volgen, maar als we onze ruim 17 miljoen inwoners delen op de 613 miljoen extra, zou dit een bedrag kunnen worden in de richting van ca, € 1.600.000,-.