In januari 2023 zijn er bij Echt voor Ridderkerk diverse klachten binnengekomen van huurders in Ridderkerk over (extreme) schimmelproblemen in hun woningen. Veel van deze klachten zijn veroorzaakt door technische mankementen, hoewel enkele gevallen verband hielden met onvoldoende ventilatie door de bewoners. Sindsdien is er onderzoek verricht naar de omvang van dit probleem in Ridderkerk. Er is herhaaldelijk opgeroepen om schimmelproblemen te melden, met succes.
Zowel vorig jaar als dit jaar is een uitgebreid onderzoeksrapport opgesteld waaruit blijkt dat verhuurder Wooncompas niet altijd adequaat handelt bij het oplossen van schimmelproblemen. Beide rapporten zijn aangeboden aan de wethouder Wonen van de gemeente en aan Wooncompas. Het rapport van juli dit jaar kon in die maand nog niet worden overhandigd aan Wooncompas, maar dit zal op korte termijn alsnog gebeuren.
Meldpunt
Het schimmelprobleem in huurwoningen zal blijvend worden gevolgd totdat de verhuurder de problematiek serieus aanpakt en oplost. Het is daarnaast van belang om het probleem zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Hoe groot is het probleem precies? Hoe snel wordt er door Wooncompas een oplossing geboden? En is deze oplossing duurzaam en naar tevredenheid van de huurder?
Alle Ridderkerkers met een huurwoning en schimmel in huis worden opgeroepen om dit te melden via de nieuwe website “Meldpunt schimmelwoningen Ridderkerk”, te bereiken via: www.schimmelloket.nl.
Moties
Tijdens de komende begrotingsraad op 7 november zullen er moties worden ingediend om actie te ondernemen tegen deze problematiek. Voor vragen of opmerkingen kan contact worden opgenomen via info@echtvoorridderkerk.nu. Meer informatie is te vinden op www.echtvoorridderkerk.nu.