Met Balkan Express op het gas voor Robin Visser

De broers Ronald en Marco Hagestein staan op 19 augustus aan de start van de Balkan Express rally. Deze rally brengt het duo door dertien voormalige Oostbloklanden. Grote uitdaging daarbij is dat er zonder gps gereden moet worden en de officiële rijkswegen verboden terrein zijn. Extra uitdaging is het verkrijgen van een mooi bedrag voor de Robin Visser Stichting, die de Ridderkerkse rallyrijders als goed doel aan hun monstertocht hebben verbonden.

De gebroeders Hagestein hebben ervaring opgedaan met kleinere rally’s in onder meer Portugal, Engeland, Wales, Duitsland en Oostenrijk. Nu zullen ze in twee weken dik vierduizend kilometers onder de wielen krijgen over voornamelijk onverharde wegen. “Zolang zijn we niet eerder met een rally onderweg geweest” kijkt Marco uit naar de rit, die de equipe vanuit Dresden (voormalig Oost-Duitsland) brengt naar Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Servië, Noord-Macedonië, Albanië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Slovenië en Oostenrijk, waar de finish in Salzburg wacht.
“Het wordt een pittige rit met veel bergachtige gebieden, waaronder het Tatra gebergte en de Karpaten” weet Ronald.

De Balkan Express is een rally voor klassieke auto’s en youngtimers, die ouder moeten zijn dan twintig jaar. De Ridderkerkse broers hebben gekozen voor een Jeep Grand Cherokee 4×4 uit 1996, die volledig is geprepareerd voor het rijden in de bergen. Op de voorgrill en op het dak is krachtige verlichting aangebracht om ook in het pikkedonker over de smalle bergweggetjes te kunnen.

Bijdragen aan therapie
Verder is de Jeep met startnummer 137 rijk bestickerd met de namen en logo’s van sponsors. “In dit geval zijn het niet bedrijven die deze rally voor ons mogelijk maken. We dragen alle kosten zelf. Al het sponsorgeld is voor de Robin Visser Stichting” benadrukken Ronald en Marco, die er zelf voor ‘bedelden’ bij hun zakelijke relaties.

Na de rally zal in september duidelijk worden wat dit uiteindelijk opgeleverd heeft voor hun jonge plaatsgenoot. De nu 14-jarige Robin Visser werd in 2017 aangereden door een motor, waardoor hij ernstige hersenletsel opliep en in zijn bewegingsmogelijkheden zwaar beperkt werd. Na intensieve therapie bij Rijndam in Rotterdam is hij vorig jaar begonnen met een therapie bij TrainM, een neuro revalidatiecentrum in Antwerpen. “Deze therapie wordt minimaal vergoed door de zorgverzekering. We hopen daar met onze rally iets in te kunnen betekenen” stellen de broers.

Voor Robin is het toch al een lastig jaar, want hij moet aan zijn rug geopereerd worden. Door de coronaopnames is die noodzakelijke operatie al meerdere keren uitgesteld, waardoor nu ook zijn therapie in België even stil ligt. Met zijn ouders hoopt hij snel de draad weer te kunnen oppakken.

Voor meer informatie: www.facebook.com/robin-visser-stichting of www.robinvisserstichting.nl/doneren.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.