Minister bekijkt Ridderkerkse oplossingen voor woningtekort

Minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft donderdagmorgen 11 augustus 2022 een werkbezoek aan Ridderkerk gebracht. Hij bekeek samen met wethouder Kees van der Duijn Schouten woningbouwconcepten die kunnen helpen om het grote tekort aan woningen terug te dringen.

Zo stapte de minister binnen bij een van de geheel in een fabriek gebouwde 32 nieuwe starterswoningen van Startblock die woningstichting Wooncompas aan de Stadhouderslaan heeft neergezet. En hij bezocht The Newmakers in Bolnes. Het jonge bedrijf aan de Benedenrijweg heeft een modulaire en ‘digitale’ oplossing bedacht voor het tekort aan betaalbare woningen.

Mede door de oorlog in Oekraïne en de crisis in de asielopvang, zijn er nog sneller en meer (tijdelijke) woningen nodig dan al was voorzien. De door de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening ingestelde ‘Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting’ helpt gemeenten en corporaties met het versnellen van projecten en adviseert het ministerie over de mogelijke toekenning van een financiële bijdrage. De voorzitter van de ‘taskforce’, Rob Haans, vergezelde de minister bij zijn bezoek aan Ridderkerk. Beiden toonden grote belangstelling voor de oplossingen voor het tekort aan betaalbare woningen die in Ridderkerk al zijn gerealiseerd en ook worden bedacht.