Mobiele kranen binnenkort volledig op waterstof

Het Ridderkerks Kraanwagenbedrijf B.V. (RKB) is een samenwerking aangegaan met het nieuwe innovatieve elektrificatiebedrijf ECS Holland uit Ridderkerk.

ECS Holland is een nieuw innovatief elektrificatiebedrijf wat een systeem ontwikkelt heeft om kranen om te bouwen, zodat werkzaamheden CO2 neutraal kunnen worden uitgevoerd.

RKB is een solide familiebedrijf uit Ridderkerk met meer dan 55 jaar ervaring in binnen- en buitenland. Zij bedienen de markt met Spierings kranen, mobiele telescoopkranen, transporten, minikranen, industriële verhuizingen, hoogwerkers en opslag.

Ombouw kranen

Samen hebben zij een systeem ontwikkelt om kranen om te bouwen, zodat werkzaamheden CO2 neutraal kunnen worden uitgevoerd.

In Nederland zijn er ca 1300 kranen werkzaam, deze kranen draaien grotendeels allemaal op diesel. Door deze kranen om te bouwen, hoeven “oudere” kranen die nog heel goed voldoen, niet te worden gesloopt, maar worden verduurzaamd.

Een mobiele  kraan voert gemiddeld 8 uur per dag hijswerkzaamheden uit. Ca 5% daarvan wordt gebruikt voor het transport van de standplaats naar de werklocatie. Daarom  is het cruciaal om de bovenkraan eerst om te bouwen.

De eerste stap was het ombouwen van een kraan op stroom. Stroom is op de bouwplaats redelijk beperkt. Daarom heeft ECS Holland een systeem ontwikkeld dat kan draaien op eigen stroomvoorziening, eventueel op bouwstroom gedraaid kan worden én er is slechts 16 ampère voor benodigd.

In november 2020 werd ’s werelds eerste batterij elektrische aangedreven kraan, die waterstof ready gepresenteerd. Deze kraan kan nu minimaal 8 uur lang op zijn eigen batterijen draaien. Op een kleine bouwstroom van 16 ampère kan hij dagen draaien. Deze kraan is dus emissie vrij. De kraan is geluidsarm en voldoet dus aan de eisen met betrekking tot geluidsoverlast.

De volgende stap is daarom dat de bovenkraan volledig op waterstof kan gaan draaien. De ontwikkelingen daarvan zijn in volle gang.

Waterstof

Sinds 2017 is de mobiliteit de grootste bron van CO2 uitstoot. Omdat het klimaat erg belangrijk is is ECS Holland niet stil blijven zitten. De ontwikkeling is weer een stap verder, de kraan kan nu volledig op waterstof draaien!

De ontwikkeling is een waterstofpoedersysteem bij accu hybride mobiele bouwmachines. Dit is het eerste waterstofsysteem ter wereld op lage druk en dus extreem veilig. De bovenkraan kan nu volledig op waterstof gaan draaien en daardoor geheel geruisloos.

Waterstof is in opkomst. Deze brandstof kan een sleutelrol vervullen in de energietransitie, waarbij rigoureuze veranderingen nodig zijn om de klimaatdoelstellingen te halen terwijl de energievraag in de economie toeneemt. Om over tien jaar 30% minder broeikasgassen uit te stoten, is het nodig dat emissie loze technieken zo snel mogelijk beschikbaar komen voor de bouwsector.

De derde stap is de onderwagen om te bouwen op waterstof.

Presentatie

Vrijdag 4 juni 2021 vond er een presentatie plaats op het terrein van Het Ridderkerks Kraanwagenbedrijf B.V. (RKB) waarbij de nieuwe technologische ontwikkelingen werden toegelicht.

Tim Coronel in gesprek met Erwin Bruintjes van ECS Holland B.V.

De volledige reportage van reporter Aad Hoogendijk is te beluisteren in het radioprogramma Prettig Weekend, aanstaande zaterdag 5 juni 2021 van 10.00 tot 12.00 uur.