Muzikaal genieten tijdens Bluezy Bluesfestival Ridderkerk

Afgelopen zaterdag 30 april mochten ook de liefhebbers van bluesmuziek weer eens muzikaal genieten. Uiteraard stond voor de meesten voorop dat dit de uitgelezen kans was om ook weer eens met elkaar bij te praten, want het lijkt altijd wel of er een grote familie samenkomt in De Fakkel.

,,We hebben er twee jaar op moeten wachten, maar dit was zeker een hele geslaagde editie van ons jaarlijkse Bluezy Bluesfestival Ridderkerk. In 2020 was ook alles volledig klaar, maar kregen we twee weken ervoor te horen, dat we in lockdown gingen en er ineens niets meer mocht. Ik ben blij dat die periode nu over is’’, vertelt organisator Nico Bravenboer.

Het festival ging stipt om 15.00 uur van start met de Belgische formatie Bill & The Burners. Frontman Howlin’ Bill stond op de allereerste editie van het festival al in de programmering, maar liet duidelijk zien dat het muzikale bloed gaat waar het niet gaan kan. Een paar jaar geleden getroffen door lichamelijk malheur, maar de stem en de mondharmonica blijven zijn sterkste kwaliteiten. Een heerlijke opening van het festival.

De Nederlandse band DBF gaf hun stempel af als formatie die haar muziek doorspekt met veel groovy, soul en rhythm & blues met een rauw randje. De Twelve Bar Blues Band kreeg veel applaus vanuit een goed gevulde zaal. Zo’n dikke 500 bezoekers waren aanwezig om te genieten van één van de beste bluesbands van Nederland in 2010. Vijf jaar later stopte de band, maar ze zijn weer helemaal terug en hoe. Boegbeeld Jan Scherpenzeel was daarbij weer op zijn best.

,,Ik heb een hele speciale band met deze geweldige band. Al hun cd’s zijn in het bluesprogramma Bluezy in wereldpremière gegaan. Het was ook de lievelingsband van onze vrijwilligster Alice die 2 jaar geleden aan kanker is overleden en waar wij deze editie van het festival aan hebben opgedragen. Ik vind het zeer prettig dat ze inmiddels toch weer lekker aan het spelen zijn, want zo’n band die de Chicagoblues speelt zoals zij het kunnen, zijn er maar weinig in Nederland. Dit jaar gaan zij ook toeren in Amerika.

Daarna volgde als vierde muzikale gast de band The Original Strikes. Met hun rauwe blues, gebracht door zanger Pieter van der Pluym alias Big Pete was het vooral genieten. Ook zij zijn enige tijd gestopt in verband met drukke bezigheden in andere bands. Big Pete was onder andere veel in Amerika te vinden voor cd opnames en om te toeren.

AJ Plug kwam als voorlaatste band het podium op en liet meteen zien en vooral horen, dat ze niet voor niets met Killer King tot het beste blues-album van 2021. Het was nog even spannend, want zij stuurde nog een bericht dat ze met pech langs de kant stonden op de heenweg naar het festival. Gelukkig was dit op tijd opgelost, zodat het optreden toch gewoon door kon gaan. Het was een prachtig optreden.

De Brit Matt Schofield was met zijn Nederlandse begeleidingsband (King Of The World) de afsluiter van het festival. Meesterlijk gitaarwerk volgde en dat maakte indruk op de bezoekers.  Matt Schofield behoor tot ’s werelds beste gitaristen Na enkele liedjes kwam ook zijn Amerikaanse eega en zangeres Christine Tambakis het podium op en liet het publiek meeslepen in de muziek, die een mix van blues, jazz en rock bevatte. Ook big Pete kwam nog even een nummer meespelen op harmonica. Dit was echt een top afsluiter.

,,Ik ben heel blij dat we dit feestje weer hebben mogen vieren met onze trouwe bezoekers, geweldige sponsors die dit mogelijk maken en natuurlijk onze 35 vrijwilligers, die allemaal weer keihard hebben gewerkt aan dit in alle opzichten geslaagde muzikale feestje’’, kijkt organisator Nico Bravenboer met genoegen terug op weer een geslaagde editie van het Bluezy Bluesfestival Ridderkerk. Op naar volgend jaar voor editie 18.

Foto’s: Wessel Dekker
Video: Jan van Efferen