Nieuw leerwerkbedrijf heeft huisvesting

Het nieuwe leerwerkbedrijf voor jongeren, dat wordt opgezet door de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, heeft de huisvesting geregeld. Woensdag 12 april 2023 zette de uitvoerende Stichting Jong Vermogen de handtekening onder het huurcontract voor een locatie aan de Kolenbranderstraat in Ridderkerk.

Op dat adres is Hollandridderkerk gevestigd. Het bedrijf op bedrijventerrein Donkersloot zet de deuren open voor de vestiging van het leerwerkbedrijf. Ingrid van Sluijsdam, directeur van stichting Jong Vermogen, is ontzettend blij met deze belangrijke stap in de oprichting van de nieuwe broedplaats voor jong talent.

De drie gemeenten hadden al langer de wens om een leerwerkbedrijf op te richten, speciaal voor jongeren. Ridderkerk heeft de oprichting van een leerwerkbedrijf opgenomen in het collegeprogramma ‘Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk’, Om de wens in daden om te zetten werd de Stichting Jong Vermogen opgericht. Na de eerste twee jaar moet het leerwerkbedrijf financieel op eigen benen staan.

Vanaf 1 mei 2023 zal er geklust worden op het nieuwe adres aan de Kolenbranderstraat. De ambitie is om het leerwerkbedrijf vanaf augustus 2023 te openen. “We richten ons allereerst op jongeren in het voorgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs”, legt Ingrid uit. “Deze jongeren kunnen bij Jong Vermogen op eigen tempo leren werken en in de praktijk hun talenten ontdekken en benutten. En daarnaast kunnen we tijdens deze stage direct een goed vervolg regelen voor deze jongeren en op die manier zorgen dat ze hun passende plek op de arbeidsmarkt krijgen.”

Arno de Winter (Hollandridderkerk), Jan van der Hoek (pandeigenaar) en Ingrid van Sluijsdam (Jong Vermogen)

Vanaf 2024 zal het leerwerkbedrijf zich ook gaan richten op een bredere doelgroep, naast de jongeren. In Hollandridderkerk heeft Jong Vermogen overigens niet alleen een verhuurder van een mooi pand gevonden, maar ook meteen een opdrachtgever voor mooie klussen voor de jongeren. “We zijn blij dat we onze bedrijfsruimte kunnen delen met dit mooie initiatief”, zegt directeur Arno de Winter van Hollandridderkerk. ,,Door onze opdrachten door deze jongeren te laten uitvoeren, zijn we direct maatschappelijk betrokken bij het benutten van dit jonge vermogen!”