Nieuw losloopgebied dient meer doelen

Ridderkerk is sinds maandag 28 juni 2021 een nieuw hondenlosloopgebied rijker. Op de hoek van de Koninginneweg en Sportlaan, grenzend aam het terrein van het Máxima College, heeft de gemeente een terrein voor dit doel ingericht. Een mooi hekwerk en speciale toegangspoortjes voorkomen dat honden het terrein kunnen verlaten en plotseling de weg kunnen oversteken.

Wethouder Peter Meij (buitenruimte) opende maandag 28 juni 2021 het nieuwe losloopgebied, dat bijdraagt aan de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk. Het plan past ook bij de nieuwe kijk op groen, dat niet alleen maar decoratieve waarde heeft maar ook een rol speelt op het gebied van klimaat en gezondheid. Daarnaast is het gebied een aanvulling op de hondenkennel van het Máxima College, het ‘Pethotel’. Leerlingen leren in de kennel met honden (en hun baasjes) om te gaan, leiding en verantwoordelijkheid te nemen, orde te houden, te plannen en schoon te maken. Ook komen leerlingen in aanmerking voor het certificaat ‘Dierverzorging’. Met het losloopgebied is er nu ook de mogelijkheid om buiten écht te spelen en te ravotten.

Het idee voor het losloopgebied ontstond in 2019 uit een gesprek tussen Máxima-directeur Martijn Eeuwijk en raadslid Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk) over het ‘Pethotel’ van de school en de wens voor een veilige uitlaatmogelijkheid voor de honden. Via een door de gemeenteraad gesteunde motie ging de gemeente aan de slag om het idee verder uit te werken. Leerlingen van het Máxima College werden betrokken bij de uitvoering door Binder Groenprojecten.

Op de foto boven: Twee leerlingen van het Máxima  College houden een hondenriem strak die wethouder Peter Meij doorknipt. De honden Ruby (van de wethouder) en Catootje (van Karin Kayadoe) zijn er ook bij.