Nieuwbouw voor De Loods, De Gooth en RTV-Ridderkerk

Evenementenlocatie De Loods en de jongerensoos van Facet, poppodium De Gooth en RTV-Ridderkerk krijgen gezamenlijk een nieuw gebouw. Dat besloot de gemeenteraad unaniem tijdens de raadsvergadering van 31 januari.

In de toekomst komt er op de huidige locaties van de drie organisaties nieuwbouw. Daarom is besloten om De Loods, De Gooth en RTV-Ridderkerk te verplaatsen. Ze krijgen een plekje naast het nieuwe Gemini College. Dat wordt nu gebouwd aan de Sportlaan. In het Gemini College wordt ook een sportzaal gebouwd. Met de komst van de drie andere organisaties ontstaat er daardoor straks een plek voor de Ridderkerkse jeugd met een groene campus en sportfaciliteiten.

Uitvoering

Met de gezamenlijke locatie voor De Loods, de jongerensoos, De Gooth en RTV-Ridderkerk, wordt ook de samenwerking tussen de partijen gestimuleerd. Wel krijgen deze voorzieningen een eigen plek in het gebouw. Deze ruimtes worden geluidswerend ontworpen, zodat de organisaties en de omgeving beperkt last hebben van elkaar. Ook krijgen De Loods, de jongerensoos, De Gooth en RTV-Ridderkerk een eigen ingang. Zo blijft de eigen identiteit van de organisaties behouden en is van buitenaf zichtbaar wie er in het gebouw te vinden zijn.

Nog voor de zomer start het ontwerpproces. Als alles volgens planning verloopt kan de bouw begin 2023 beginnen. Het doel is dat De Loods, de jongerensoos, De Gooth en RTV-Ridderkerk in de kerstvakantie van 2024 kunnen verhuizen.