Nieuwe kijk op woningbouw bij TheNewMakers

Het Ridderkerkse bedrijf TheNewMakers kreeg dinsdagmiddag 15 november 2022 bezoek van het college van burgemeester en wethouders.

Het bedrijf aan de Benedenrijweg werd zeven jaar geleden opgericht door Delftse ingenieurs. Het ontwikkelde een circulair, ‘digitaal’ bouwsysteem. Daarmee wil het de bouwsector opschudden.

Volgens TheNewMakers is de huidige bouw blijven hangen in traditionele concepten en processen. Deze ‘traditie’ heeft tot allerlei problemen geleid, zoals relatief weinig toegevoegde waarde per gewerkt uur en een grote stempel op het totale grondstoffenverbruik van onze planeet. Daarnaast zijn de kosten sterk gestegen: de kosten beheersen kan alleen door kwaliteit in te leveren.

TheNewMakers bedenkt én produceert onder meer antwoorden op het grote tekort aan betaalbare woningen voor starters en spoedzoekers. In de hal aan de Benedenrijweg wordt houtplaatmateriaal met behulp van indrukwekkende machines omgezet in bouwpakketten. Die kunnen snel een bewoonbare, compleet ingerichte (houten) woning opleveren, tegen lagere kosten dan in de traditionele bouw gebruikelijk is.

De bouwconcepten van TheNewMakers wekten de nieuwsgierigheid op van ‘bouwminister’ Hugo de Jonge, die het bedrijf in augustus met een werkbezoek vereerde.

Foto: Gemeente Ridderkerk