Nieuwe locatie Bibliotheek Ridderkerk verbindt

Binnenkort verhuist de bibliotheek aan het Sint-Jorisplein naar een nieuwe locatie, namelijk het gemeentehuis. Hierdoor zal de vestiging vanaf komende week ongeveer een maand gesloten blijven. Rayonmanager Radha Buldeo Rai vertelt over de nieuwe locatie: “In het nieuwe pand staan we beter in verbinding met elkaar om door middel van samenwerking de inwoners te kunnen helpen.”

De nieuwe locatie is volgens Buldeo Rai een lang gekoesterde wens. “We zaten al op een goede locatie, maar het was te groot en we zaten er alleen. We leven nu in een tijd waarin de samenleving verandert en daarom ook de positie van de bibliotheek.” Het streven van de organisatie is om uiteindelijk de bieb van de toekomst te worden. “Aanzet staat erom bekend dat zij de samenwerking met andere partners in het gebouw goed vorm geeft. Dat is precies wat we nu ook met de bieb doen.”

Veranderingen

Een deel van de bibliotheek op de nieuwe locatie zal hetzelfde blijven. “Aanzet wordt geïntegreerd op de hele benedenverdieping.” Een herkenbaar onderdeel dat terug zal komen, is de huiskamer. Daar tegenover staat dat de bibliotheek niet meer alleen in het pand zal zitten. “Doordat we met partners gehuisvest zijn, kunnen we veel meer doen om inwoners te helpen als het gaat om taal of digitale vaardigheden.” Dit uit zich in de vorm van een doorstuur functie. “Als iemand van het gemeente loket bijvoorbeeld merkt dat iemand niet zo digitaal vaardig is, kunnen ze die persoon meteen naar ons doorverwijzen.” Andere partners die ook in het gemeentehuis zitten, zijn bijvoorbeeld de Muziekschool en Vluchtelingenwerk. “Op deze manier kunnen we gezamenlijk bijdragen aan zelfontwikkeling van de inwoners.”

Inleveren geleende boeken

Wie geleende boeken nog niet heeft teruggebracht, hoeft niet te vrezen voor een boete. “We zijn daar soepel in. Wij begrijpen ook dat het voor mensen een lastige situatie is.” In de periode dat de bibliotheek in het centrum dicht is, kun je terecht bij alle andere Aanzet locaties. “Vanwege de situatie hebben we de openingstijden verruimd van de locaties in Bolnes en Slikkerveer. Je kunt er nu bijvoorbeeld ook op donderdagmiddag terecht.”

Planning

Wat betreft de nieuwe locatie, loopt alles voorlopig op rolletjes. “Het is een gezonde spanning die we ervaren. We voelen dat zowel de klanten als het personeel benieuwd zijn naar wat er zal gebeuren als we weer opengaan.” Vanaf 28 september is de bieb geopend op de nieuwe locatie. “We verwachten dan een grote en uitgelaten opkomst aan de voorkant van het gemeentehuis.”

Afgelopen zaterdag vertelde Radha Buldeo Rai bij het radioprogramma Prettig Weekend dit verhaal. Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Luister dan elke zaterdag naar Prettig Weekend van 10:00 tot 12:00 uur via RTV Ridderkerk.

Door Willeke Havenaar