Nieuwe thuisbasis voor Excelsior Bolnes

Wethouder Henk van Os heeft zaterdag het nieuwe onderkomen van muziekvereniging Excelsior Bolnes officieel in gebruik gesteld. Excelsior is verhuisd van het eigen gebouw aan de Maaslaan naar een voormalig schoolgebouw aan de Noordstraat. De overstap is voortgekomen uit het Integraal Accommodatieplan. Het oude gebouw was op en niet meer tegen redelijke kosten op te knappen.

De gemeente is blij met verenigingen als Excelsior, liet de wethouder weten. De vereniging werd opgericht op 25 april 1903, tijdelijk ontbonden rond het begin van de Tweede Wereldoorlog en heropgericht op 7 juni 1946. “Excelsior draagt al decennia lang bij aan het rijke verenigingsleven van Ridderkerk.’’

Om het huishoudboekje op orde te houden, bakt Excelsior ieder jaar in december grote aantallen oliebollen. Die worden verkocht ten bate van de clubkas. Ook dit jaar is dat wel het plan, al moet de krachtstroom nog wel geregeld worden.

“Ik zie dat hier door de leden hard is gewerkt om er een mooi thuishonk voor Excelsior van te maken’’, aldus wethouder Van Os. De eerste repetities zijn ook al gehouden, onder leiding van de nieuwe dirigent Olaf Baeke.

De leden van Excelsior komen niet alleen uit Ridderkerk, maar uit de gehele regio. Saamhorigheid en vriendschap en natuurlijk de passie voor muziek is de verbindende factor. Bij de vereniging kun je ook terecht als je helemaal nog geen instrument bespeelt. Dan krijg je gewoon les. Zo is Excelsior een mooi onderdeel van het culturele aanbod in onze gemeente.

Foto: Gemeente Ridderkerk