Donckselaan en Donckse buurt krijgt nostalgische verlichting

Het college van Ridderkerk heeft op 7 september 2021 besloten nostalgische verlichting te plaatsen langs de Donckselaan en in de Donckse buurt. Dit als onderdeel van het integrale onderhoudsproject in de Donckse buurt (uitvoering in 2022) waarbij de riolering wordt verbeterd, de weg wordt herstraat en het groen wordt opgeknapt. De oude verlichtingsarmaturen worden daarbij vervangen door nieuwe led-armaturen met een nostalgisch uiterlijk.

Bij de vorige vervanging van de verlichting (25 jaar geleden) is naar aanleiding van bewonerswensen toegezegd bij een volgende vervanging te overwegen of nostalgische verlichting mogelijk is. De Huiseigenarenvereniging Donckse Huizen heeft aangeven dat deze wens nu nog steeds actueel is.

Het college zag daarbij een gelegenheid om in te spelen op het advies uit het ‘M50-rapport’ om als gemeente meer onderscheidend te zijn qua karakter en uitstraling ten opzichte van vergelijkbare middelgrote gemeentes .

Door ook langs de Donckselaan nostalgIsche lichtmasten te plaatsen, wordt het unieke karakter van dit stukje Ridderkerk rondom het Huys ten Donck nog meer benadrukt. De vorig jaar geplaatste nieuwe ledarmaturen aan de Donckselaan kunnen elders in de gemeente worden toegepast.

De bewoners zijn betrokken bij het type lichtmast en armatuur dat gaat worden toepast.

Foto’s: Artist impression|Gemeente Ridderkerk