Officiële opening van Zonnedak sportzaal De Werf

Maar liefst 228 zonnepanelen zijn er de afgelopen weken in opdracht van bewonerscoöperatie De Groene Stroom op het dak van sportzaal De Werf in Slikkerveer geïnstalleerd door Energie Anders.  Dat is goed voor het milieu, goed voor de leden van de Coöperatie en goed voor de portemonnee van de deelnemers die samen de kosten voor hun rekening hebben genomen. De belangstelling voor het project was zo groot, dat er zelfs een wachtlijst van leden is voor nieuwe projecten.

Het zonnedak zal officieel in werking worden gesteld op 7 juni om 14.00 uur door de wethouder van duurzaamheid Marten Japenga. Met de zomer voor de deur is dat voor de deelnemers een prachtig vooruitzicht. Elke zonnige dag betekent minder fossiele energie, dus minder CO2 -uitstoot en het levert ook nog eens geld op.

Bestuurslid Henk van Houcke van De Groene Stroom vertelt dat de uitvoering van zo’n project wel een paar jaar voorbereiding vraagt, maar dat het met support van de Gemeente, de Provincie en met de medewerking van het schoolbestuur van de naastgelegen basisschool gelukt is: “We hebben het ongebruikte dak van De Werf weten om te toveren in een kleine, schone energiecentrale die genoeg groene elektriciteit levert voor ongeveer 25 Ridderkerkse huishoudens.”

Bestuurslid Hans Ipskamp vervolgt enthousiast: “Het mooie van zo’n postcoderoosproject is, dat mensen die zelf geen geschikt dak hebben, kunnen meedoen aan zo’n coöperatief zonnedak en van de voordelen kunnen profiteren. In minder dan tien jaar is de hele investering terugverdiend.”

Na een succesvolle crowdfunding vorig jaar konden er al ruim 500 zonnepanelen op De Fakkel worden gekocht, Zonnedak De Werf is nu het nieuwste duurzame project. Maar voor De Groene Stroom is dat nog lang niet genoeg. Het bestuur en zijn adviseurs zijn gedreven vrijwilligers die terzijde worden gestaan door een coördinator en projectleiders, zij willen graag nog meer zonnedaken samen mét en voor de leden realiseren. Dat kan op een bedrijfsgebouw zijn, een sporthal of een ander gebouw met een geschikt dak om rendabel zonnepanelen te installeren en te exploiteren. “Suggesties zijn welkom,” aldus Ipskamp.

De Groene Stroom is een (de enige) energiecoöperatie in Ridderkerk die zich bezighoudt met het versneld verduurzamen van energie met een maximaal rendement voor de deelnemers. Dat kunnen naast zonnedaken ook zonneparken, windenergie en andere duurzame activiteiten zijn. Iedereen, ook bedrijven en organisaties kunnen lid worden van Coöperatie De Groene Stroom. Leden hebben daarmee stemrecht op de ledenvergadering en delen mee in de voordelen. Bent u geïnteresseerd? Wilt u ook lid worden? Kijk dan voor verdere informatie op de website van de Coöperatie op www.degroenestroom.org