Onderzoek naar aanwezigheid loden leidingen in Ridderkerk

Lood is vroeger voor 1960 algemeen gebruikt voor drinkwaterleidingen. In deze leidingen kunnen echter kleine looddeeltjes loslaten en zo in het drinkwater komen.

Loden leidingen in gebouwen zijn geen milieuprobleem, omdat er maar heel weinig lood uit de leiding in het milieu terechtkomt. Maar het kan wel een risico geven, vooral voor baby’s (ook tijdens de zwangerschap) en jonge kinderen.

Tijdens de raadvergadering van donderdag 13 februari stelde Anton Rottier van SGP Ridderkerk samen met PvdA Ridderkerk de vraag aan wethouder Laurens Franzen of er momenteel loden leidingen aanwezig zijn in gebouwen van Ridderkerk.

De wethouder gaf aan dat er vermoeden bestond dat loden leidingen in drie gemeentelijke gebouwen en in één school in Ridderkerk aanwezig zijn. Een eerste inspectie geeft aan dat dit niet het geval is. Om hiervan 100 % zeker te zijn zal nog een aanvullende inspectie op korte termijn plaats vinden. Daarna zal uitsluitsel worden gegeven aan de gemeenteraad.

Aan woningcorporaties in Ridderkerk is gevraagd om ook inspecties te doen in hun gebouwen.