Op bezoek bij harde werkers op begraafplaats Vredehof

Op 26 juli 2021 worden er algemene graven geruimd op begraafplaats Vredehof. De graven zijn tussen de twintig en dertig jaar oud. Algemene graven mogen volgens de wet al na tien jaar worden geruimd, maar in Ridderkerk blijven ze minstens twintig jaar in stand.

Het ruimen van graven gebeurt om de paar jaar. Met het oog op de werkzaamheden bracht wethouder Peter Meij woensdag 26 mei 2021 een bezoek aan de begraafplaats. De wethouder kreeg een uitgebreide rondleiding over de begraafplaats, door de oude en nieuwe urnentuin en in het 2019 gerenoveerde rouwcentrum. Ook kreeg hij te zien hoe graven worden gemaakt en onderhouden.

Details

Wethouder Meij sprak met verschillende medewerkers van Vredehof. Zij zetten zich in om de begraafplaats te onderhouden en begrafenissen zo integer mogelijk te organiseren. Met passie vertelden ze hoe ze elke dag alles tot in detail op en rondom de begraafplaats regelen. Van het opruimen van afgebroken takken door de wind en het creëren van graven, tot het goed klaarzetten van de beamer in de rouwzaal. Met als doel om bezoekers en nabestaanden het zo goed mogelijk naar wens te maken. Wethouder Meij was onder de indruk van zijn bezoek aan de Vredehof. “Ik ben trots op deze mooie en bijzondere plek binnen onze gemeente. Die alleen kan bestaan door het harde werken van deze mensen.”

Begraafplaats Vredehof ligt sinds de jaren vijftig aan de Lagendijk, een van Ridderkerks oudste wegen. De begraafplaats springt in het oogdoor de prachtige natuur waarin zij zich bevindt. De begraafplaats heeft een lange bomenlaan en staat vol met bloemen en planten. Hierdoor is het een vredige plek met een bijzonder sfeer.

Het rouwcentrum werd pas gerenoveerd, waardoor die een open en moderne uitstraling kreeg. Vóór de verbouwing was er vaak niet genoeg ruimte tijdens uitvaartdiensten. Wethouder Meij zag hoe het centrum inmiddels bijna verdubbeld is in oppervlakte. Zo kwamen er een nieuwe techniekruimte en een familiekamer waar naasten van de overledene rustig kunnen samenkomen.

Dat Vredehof er zo goed bij ligt, is vooral te danken aan de dagelijkse inzet van alle medewerkers.

Inzet

Dat Vredehof er zo goed bij ligt, is vooral te danken aan de dagelijkse inzet van alle medewerkers. Met veel zorg onderhoudt een hechtteam de begraafplaats. Alles rondom het begraven en de uitvaart- dienst wordt tot in detail geregeld. Niet altijd makkelijk, want in hun werk worden ze dagelijks geconfronteerd met veel emoties. Iedereen die op de begraafplaats komt werken, krijgt vooraf dan ook een opleiding. Daar leren ze, naast de praktische zaken, ook omgaan met die emoties.

Wethouder Meij sprak zijn waardering uit voor het bijzondere werk dat ze doen: “Je moet stevig in je schoenen staan om dagelijks op een begraafplaats te werken. Ik vind het bijzonder om zoveel toewijding te zien. Dat is heel veel waard.”

Wilt u meer weten over het ruimen, het verwijderen van gedenktekens of over de begraafplaats zelf? Loop dan langs bij het kantoortje op begraafplaats Vredehof. De meeste dagen is locatiebeheerder Coran Groenendijk aanwezig om uw vragen te beantwoorden. U kunt ook terecht op ridderkerk.nl, bellen naar (0180) 451248 of mailen naar begraafplaats@ridderkerk.nl.

Foto’s: Gemeente Ridderkerk