Op weg naar de Mont Ventoux

Na jarenlang de Mont Ventoux te hebben getrotseerd voor Move for MS, stapt Ridderkerker Richard de Wit deze zomer op de fiets in Limburg. “Het is plezier maken op de fiets met een doel.”

Er zijn jongens van zijn leeftijd die in de zomer het vliegtuig pakken richting zonbestemmingen als Ibiza, feesteiland pur sang onder de jeugd. Met een flinke kater aan het zwembad na een nachtje stappen? Dat is aan Richard de Wit (22) in augustus niet besteed. Nee, de Ridderkerker gooit het net als de afgelopen jaren over een andere boeg: hij beklimt deze zomer een week lang Limburgse bergen voor het goede doel.

Om precies te zijn: Move for MS, een stichting die in actie komt voor mensen met een spierziekte. “De afgelopen jaren heb ik in Frankrijk de Mont Ventoux beklommen. Ook vorig jaar was dat het plan, maar dat ging in verband met corona niet door”, aldus De Wit. “Dit jaar wilden we wel wat gaan organiseren. Omdat het best veel werk vergde om het te regelen, hebben we besloten om een week naar Limburg te gaan.”

‘We’ is in dit geval een groep met zeven fietsers en wat vrijwilligers die het eten voor de wielerploeg verzorgen. Naast De Wit gaan ook Patrick, Erwin, Fu-Sang, Ariël, Stefan en Jan op de trappers staan. In een week tijd moet er 700 kilometer worden afgelegd: onder meer een stuk van de wielerkoers Amstel Gold Race. “Het tempo is niet het belangrijkste, want het doel is om het uit te rijden. Wij willen iets voltooien wat iemand met MS vaak niet meer kan.”

Het was in aanloop naar de rit vooral speuren naar vrijwilligers. “Er zijn door het tekort daaraan de laatste jaren weinig acties gedaan. Dat is echt heel erg balen, want we moeten ermee doorgaan. Aan alles merk je dat er veel onderzoek nodig is. Iedere euro telt.”

Daarom stapt hij op 21 augustus op de fiets en hoopt hij zeven dagen later de tocht te voltooien. Het doel? “We willen 5000 euro ophalen. We moeten flink aan de bak, maar we hebben er de afgelopen maanden keihard voor getraind.” Nee, voor De Wit en consorten is er geen plekje aan het zwembad gereserveerd. “Het is toch wel een soort vakantie, want we maken veel plezier samen. Het is plezier maken op de fiets met een doel.”

Wil jij de actie sponsoren? Ga naar de website https://www.inactievoorms.nl/team/move-for-ms-2. Ook kun je squashen en bootcampen voor het goede doel.

Door: BAR Lokale Media, deze week te lezen in De Combinatie.
Door: Jeffey van der Maten