Opening calisthenics- en skatebaan onder voorjaarzon

Het calisthenicspark en de vernieuwde skatebaan aan de Sportlaan in Ridderkerk werden op woensdag 9 maart 2022 officieel geopend door kinderburgemeester Maylin Ouwens en wethouder Henk van Os.

Leerlingen van het Maxima College volgden twee workshops calisthenics en stuntsteps. Ook andere kinderen, tieners en jongeren uit Ridderkerk waren aanwezig bij de opening. Vet Gezond zorgde met de nieuwe juicemaker voor een gezond drankje voor alle aanwezigen.

Calisthenicspark

Wat in juni 2021 begon met een projectplan van enkele studenten voor hun opleiding Fysiotherapie, is inmiddels realiteit: een calisthenicspark in Ridderkerk.

De vier initiatiefnemers

Wethouder Henk van Os gaf aan dat het voor gemeentelijke begrippen snel geregeld was. Ruim een half jaar later staat het calisthenicspark er en kunnen inwoners van Ridderkerk er kosteloos gebruik van maken.

Calisthenics is een vorm van krachttraining waarbij de oefeningen worden uitgevoerd met minimaal gebruik van apparatuur. Er wordt met name gebruik gemaakt van het eigen lichaamsgewicht. Op de toestellen staat een QR code die verwijst naar filmpjes met uitleg van verschillende mogelijke oefeningen.

Skatebaan

De nieuwe elementen van de skatebaan zijn gemaakt van beton. Beton heeft een langere levensduur en vraagt minder onderhoud dan de oude metalen elementen. Het is bovendien egaler, waardoor het prettiger is voor gebruikers. Door corona was er vertraging ontstaan in de levering van de nieuwe elementen. Op 24 september 2021 werd de gerenoveerde skatebaan officieus in gebruik genomen.

Foto’s Wessel Dekker