Opnieuw prima rapport voor Ridderkerk

De ‘rapportcijfers’ die de inwoners van Ridderkerk vorig jaar aan het gemeentebestuur hebben gegeven zijn bekend. De cijfers over 2021 zijn bijna gelijk aan het landelijk gemiddelde in gemeenten van vergelijkbare grootte. Het mooie cijfer 8,3 kreeg de gemeente voor de dienstverlening aan de balies.

Het is de uitkomst van het jaarlijkse onderzoek ‘Waar staat je gemeente’, een benchmarkonderzoek naar de waardering van de inwoners voor hun gemeente. Ridderkerk doet al sinds 2006 mee aan het onderzoek.

Een mooi cijfer (8,3) krijgt Ridderkerk voor de dienstverlening aan de balies in het gemeentehuis aan het Koningsplein. Voor dit onderdeel van het onderzoek werd bezoekers in de hal van het gemeentehuis naar hun mening gevraagd. “We zijn er zeer tevreden over, dat ondanks de coronamaatregelen dit rapportcijfer weer goed is”, reageert het college. “De dienstverlening aan de balie is continu aangepast op de op dat moment geldende coronamaatregelen. Dienstverlening was daarmee anders dan dat inwoners van ons gewend zijn. Het onderzoek laat zien dat ondanks de maatregelen en aanpassingen de waardering voor medewerkers aan de balie ook dit jaar weer hoog is.”

De inwoners waarderen alle inspanningen van de gemeente Ridderkerk voor haar inwoners met het gemiddelde rapportcijfer 6,4. Deze waardering wordt gemeten op verschillende aspecten: woon- en leefomgeving inclusief veiligheid (6,5), samenwerking inwoner-gemeente (6,0), gemeentelijke dienstverlening (6,6), en welzijn en zorg (6,6).

De gemeente Ridderkerk doet jaarlijks mee aan de najaarsmeting van dit onderzoek. De gemeente gebruikt de uitkomsten van het onderzoek om beter besluiten te kunnen nemen voor Ridderkerk. Ook andere gemeenten doen mee aan dit onderzoek. Zo kan Ridderkerk de resultaten van het onderzoek vergelijken met andere gemeenten.

Alle uitkomsten van het onderzoek Waar Staat Je Gemeente kunt u hier en hier downloaden.