Oproep aan alle (oud)koorleden van C.O.V. “Ridderkerk”

Vanaf woensdag 2 oktober 2019 is er een tentoonstelling over Honderd Jaar C.O.V. “Ridderkerk” gepland in de Oudheidkamer in Ridderkerk.

Voor die tentoonstelling zijn wij nog op zoek naar foto- of film materiaal, memorabilia, verhalen of anekdotes. Kent u oud leden die wij eens moeten bellen of heeft u zelf spullen op zolder staan die wij mogen gebruiken?

Het koor stond vroeger bekend als: Christelijke Zangvereeniging “Ridderkerks zangkoor”. In 1981 veranderde de naam in Christelijke Oratorium Vereniging “Ridderkerk”.

Ridderkerks Zangkoor 1955

Het jeugdkoor van het Ridderkerks zangkoor, voor kinderen van 7 tot 15 jaar, werd in 1945 opgericht met Cor van de Waal als leidster. Dit jeugdkoor is na ongeveer 22 jaar (rond 1967) opgeheven. Hier is bijna niets van bewaard gebleven, dus heeft u wat beeldmateriaal uit die tijd, graag!

Weet iemand wellicht nog iets te vertellen over het “dubbel mannen kwartet” dat helaas tijdens de oorlogsjaren 40-45 is opgeheven, ook een onderdeel van ons koor.

Hangt er bij u op zolder nog een koorjurk (zelf genaaid door de koorleden destijds). Bijvoorbeeld het zwart jurkje tot net over de knie, of de zwarte jurk met gebloemde stroken onder aan de rok, of de lavendelblauwe koorjurk (die zo gemakkelijk over de kleding gedragen kon worden in een niet verwarmde kerk). Wellicht heeft u nog het patroon van één van deze jurken?

Heeft u wat te leen voor ons of heeft u een anekdote over onze vereniging? Stuurt u dan een mail naar Lucette Langbroek op tentoonstelling@covridderkerk.nl

Kom gerust eens langs bij de Oudheidkamer in oktober of november om herinneringen op te halen uit uw eigen koorverleden bij het Ridderkerks Zangkoor of Christelijke Oratorium Vereniging “Ridderkerk”.