Opvang zwerfdieren in Ridderkerk

Gemeente Ridderkerk en de Dierenbescherming blijven samen zwerfdieren opvangen. De overeenkomst is verlengd voor twee jaar, tot en met 31 december 2023.

De opvang van zwerfdieren is een wettelijke taak van de gemeente. Het belang en welzijn van de dieren staat daarbij centraal. De Dierenbescherming regelt de opvang en het vervoer van zwerfdieren in Ridderkerk.

Ook is de zorg voor konijnen, knaagdieren, zieke en gewonde schildpadden, reptielen, tamme vogels en overige gehouden dierengeregeld. De dieren die worden gevonden in Ridderkerk, worden opgevangen in Dierenopvangcentrum Spijkenisse.

Wie een zwervende hond of kat opmerkt, kan contact opnemen met Dierenambulance Zuid-Holland Zuid via 0900-112 00 00. De Dierenambulance zal bepalen of het dier wordt opgehaald.

Dierenopvangcentrum Spijkenisse geeft het dier vervolgens voor veertien dagen de noodzakelijke (medische) zorg. Als de eigenaar zich binnen twee weken niet meldt, wordt de Dierenbescherming eigenaar van het dier. Zij gaan dan op zoek naar een nieuw baasje.

Ook bij spoedgevallen kunt u met Dierenambulance Zuid-Holland Zuid bellen. Deze is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor meldingen over ge- wonde huisdieren in nood in de openbare ruimte. Ook kunt u de Dierenambulance bellen wanneer u overleden gezelschapsdieren op straat aantreft.

Bent u getuige van dierenmishandeling of denkt u dat dieren worden verwaarloosd? Bel dan het landelijke meldpunt 144.

Wilt u hier melding van maken? Zorg dan dat u de volgende informatie bij de hand heeft: om welk(e) dier/dieren het gaat, de exacte locatie en wat er aan de hand is. Ook mogelijk foto’s en/of video- materiaal.