Oversteek Jan Luykenstraat een stuk veiliger

Het zebrapad aan de Jan Luykenstraat is een stuk veiliger geworden. De afgelopen weken is er een midden-eiland geplaatst en is er een schijndrempel aangebracht op het wegdek.

De voetgangersoversteekplaats ligt ter hoogte van de Kerkweg. Het was voorheen één lang zebrapad over de brede weg. Omwonenden maakten zich zorgen over de veiligheid bij het oversteken van de weg.

In een gesprek met wethouder Peter Meij gaven omwonenden onder meer aan dat er op de drukke weg soms te hard gereden wordt, waardoor ze zich niet altijd veilig voelden tijdens het oversteken. Ze vroegen de wethouder naar de situatie te kijken, om te zien of de veiligheid verbeterd kon worden.

Uit het onderzoek bleek dat de zebra vooral gebruikt wordt door schoolkinderen. Dat was voor de wethouder reden de oversteekplaats zo veilig mogelijk te maken. Omdat de huizen niet onderheid zijn, kon er helaas geen drempel aangelegd worden. Dat zorgt namelijk voor meer trillingsoverlast. Het midden-eiland zorgt ervoor dat voetgangers halverwege de weg veilig staan. De oversteekplaats is een stukje opgeschoven. Dat was nodig vanwege de aanleg van het eilandje, om ervoor te zorgen dat grote voertuigen de bocht naar de Kerkweg kunnen blijven maken. De gekleurde lichtmasten zijn meeverhuisd naar de nieuwe plek.

Foto: Gemeente Ridderkerk