Panelen vertellen over geschiedenis van Ridderkerk

In het centrum van Ridderkerk zijn afgelopen zaterdag 12 september 2020 twee panelen over de historie van het dorp onthuld. Dat gebeurde door wethouder Peter Meij (erfgoed) en archeologisch illustrator Kelvin Wilson. De laatste maakte de panelen. Eerder ontwierp hij het erfgoedpaneel bij de ruïne van Huis te Woude.

De panelen staan bij een ingang van de Kerksingel (aan de kant van de Sint Jorisstraat) en bij de zijkant van de Oudheidkamer. De borden geven een beeld van de vroegere ambachten rond de kerk, en een dorpsgezicht van Ridderkerk van rond 1870. De nieuwe panelen zijn gemaakt in opdracht van de gemeente.

Even stilstaan

Wethouder Meij vindt de panelen een goede aanvulling op alle verhalen en boeken over de geschiedenis van Ridderkerk. De panelen laten de voorbijganger even stilstaan bij de historie van de gemeente. De wethouder wil onderzoeken of op nog meer (historische) plekken in de gemeente dit soort panelen geplaatst kunnen worden.

Ambachten

De zaterdag geplaatste borden laten zien hoe het agrarische Ridderkerk, met onder andere de beroemde vlascultuur, veranderde in een gemeente vol industriële bedrijvigheid. En er wordt kennis gemaakt met de ambachten van weleer, inclusief de werkplaatsen van de wagenmaker, de klompenmaker, de timmerman en de smid.

Foto: Gemeente Ridderkerk