Partij 18PLUS wil verbod op messen

Afgelopen vrijdag is Ridderkerk opgeschrikt door een steekpartij nabij het Gemini College. Het slachtoffer, een jongen van 16 uit Alblasserdam, is inmiddels gelukkig weer buiten levensgevaar. De verdachte, een jongen van 13 uit Rotterdam, zit vast.

“Dit is inmiddels de zoveelste steekpartij in Ridderkerk. Bij deze geweldsdelicten zijn veelal jongeren betrokken”, zo reageert fractievoorzitter Lucien Westbroek van Partij 18PLUS op het incident.

Partij 18PLUS maakt zich ernstig zorgen om deze geweldsdelicten en heeft inmiddels om een interpellatie met de burgemeester gevraagd. Tijdens de interpellatie zal Partij 18PLUS een motie indienen om tot een messenverbod te komen op en rondom scholen, winkelpleinen en sportvelden.

Messen, zoals degene op de afbeelding, zijn niet verboden volgens de Wet wapens en munitie, echter kan de burgemeester wel een verbod instellen op lokaal niveau. Partij 18PLUS is van mening dat dit nu moet gebeuren voordat er een dodelijk slachtoffer te betreuren is.

“Dat een lokaal messenverbod niet afdoende is om de trend ‘kleine jongens met grote messen’ te stoppen beseft iedereen. Daarom dienen we als ouders en als maatschappij alles op alles te zetten om het tij te keren. Trek bij signalen aan de bel”, zegt fractievoorzitter Lucien Westbroek.